3.3

Mannen som slutade röka

Den unge Dante får ärva 17 miljoner av sin far, men bara på ett villkor: inom 14 dagar måste han sluta röka. Eftersom han är kedjerökare blir det inte lätt. Om han inte lyckas tillfaller pengarna Dantes tråkiga farbror.

Originaltitel Mannen som slutade röka
Regissör Tage Danielsson
Manus Tage Danielsson
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Gösta Ekman, Grynet Molvig, Toivo Pawlo, Holger Löwenadler, Gunn Wållgren, Olle Hilding, Carl-Gustaf Lindstedt, Pierre Lindstedt, Jan-Olof Strandberg, Margaretha Krook, Stig Ossian Ericson, Stig Torstensson, Olga Georges-Picot, Marianne Stjernqvist

Nalleman
2019-01-17
Kul! Klart sevärd med många goda skrattar. Holger Löwenadler är magnifik.
wasteoftime
2018-11-19
Efter en ganska raskt påfallande omtitt så får jag nog sänka till en trea. Allt som jag skrev i min tidigare kommentar stämmer, men den tappar av lite för mycket efter de inledande 30 minuterna eller så. Fortfarande på inget sätt dåligt, snarare riktigt bra.
wasteoftime
2018-11-07
Detta är blad de bästa som Gösta Ekman någonsin gjorde. Tyvärr är han ju inte direkt uppbackad, utan det är en enmasshow. Hade det funnits fler ljuspunkter hade den kanske nått än högre på skalan, men den får 4/5 vilket absolut inte är något att skämmas över, men den lämnar lite att önska. Fast då kan man ju bara tänka på Gösta Ekmans genialiska fysiska komik. Wow.
2018-11-04
Rolig och kreativ i sin berättarstil. Blir lite långrandig (som de många blåa byxorna) i längden, vilket hindrar en fyra. Men klart sevärt och underhållande i sin tidiga 70-tals-charm. Känner dock lite att jag saknar Alfredsson i denna film, då han verkar vara helt frånvarande här.
2017-11-29
Kan inte påstå att jag hade några större förväntningar, men det här var faktiskt förvånansvärt kul. Gapskratten uteblir förvisso, men det är regelbundet småroligt och underhållande. Upplägget är egentligen genomdumt, men det är ändå lätt att bara acceptera det för vad det är, särskilt eftersom kreativiteten och berättarglädjen sprudlar längs vägen. Tage Danielsson får nog dock vara glad för att dagens genusanalyser inte riktigt var på modet 1972, men jag ser alltid den sortens tidsdokuments-aspekter som ett plus ska väl sägas. Bra sugen på en cigarr blev man också, så den fyller inte någon folkhälsofunktion direkt
martineden
2017-09-28
[rek. 3] Även om jag sätter en 3:a på denna så känner jag instinktivt att den präglas av en originell berättarstil, både manus- och regimässigt. Denna film är fantastiskt på många vis och jag gillar verkligen den Danielssons "magiska realism". Bra!!!! 3+
2017-09-18
Rolig film, men kan hålla med att den står och "tuggar" så att den blir lite långtråkig...
emilstjernholm
2017-05-29
Såg om denna nyligen och fy satan va charmig. Fick panik på blåbyxorna!
lilebroer
2015-11-28
Även om just denna film aldrig kommer upp i någon högre nivå så kommer Hasse och Tage's anseende aldrig sjunka i min vy. Utöver all den glädje som de två har givit oss så har de också haft enormt mycket viktigt att berätta. Även om just Mannen som slutade röka inte var något direkt mästerverk så är det alltid nödvändigt att få sig en dos av den humanitära kärleksbrygd som Svenska Ord's produktioner ger oss. Låt oss aldrig glömma det. Hasse och Tage är, och kommer att förbli, en svensk nationalskatt. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/11/mannen-som-slutade-roka-1972-dvd-104-min.html
Tonti
2015-07-09
Börjar bra men blir alltmer stillastående. Okej ändå.