Männen som trampade på tigerns svans

Yoshitsune, en av Japans mest kända generaler, befinner sig på flykt från en region som kontrolleras av brodern Yoritomo. Till sin hjälp att fly har han sina trotjänare som alla är utklädda till munkar. Vid Ataka råkar de på en kontroll där de utklädda männen måste övertyga kontrollanten om att de verkligen är sanna kyrkans män. En av dem börjar läsa högt ur en påhittad helig skrift som han hoppas skall lura kontrollanten.

Originaltitel Tora no o wo fumu otokotachi
Alternativ titel The Men Who Tread on the Tiger's Tail
Regissör Akira Kurosawa
Manus Akira Kurosawa
Genre Äventyr, 40-tal, Drama
Skådespelare Denjirô Ôkôchi, Susumu Fujita, Masayuki Mori, Takashi Shimura, Ken'ichi Enomoto, Yoshio Kosugi, Hanshiro Iwai, Dekao Yoko, Yasuo Hisamatsu, Sôji Kiyokawa, Akitake Kôno

Zebulonm
2018-11-16
Väldigt tvärt slut... den enda riktiga behållningen i filmen är bärarens mimik...
Hypostas
2016-01-09
Ett ganska charmigt, trevligt och underhållande litet äventyr. Kanske lite mycket buskis med den clownartade bäraren, och slutet känns lite rumphugget, men jag sätter en svag trea i betyg den här gången.
Jämte
2015-05-02
Ändrar till en etta. Ojämn film med ett alltför abrupt slut.
pufred
2015-04-01
tidig Akira Kurosawa. Gjord under sista året av andra världskriget. Från en kabuki och Nohpjäs. Lite väl kort. Efter en historisk händelse från 1100-talet. Storyn intresserade mig, körerna och den överspelande comic-reliefen inte lika mycket, även fast jag förstår deras funktion. En av Kurosawas svagare.
Vasp
2014-11-11
För kort slutar för tvärt. Lite länge med lite mer utbyggnad skulle ges en fyra nu blev det Kurosawas fösta trea.
Valarn
2013-03-11
Besvikelse. 3/6. Förvånades över att den bara var 60 min.
LillaBlåaMus
2011-09-04
Den apige, växelvis livrädde/skrattande bäraren är ju oemotståndlig!
2010-05-14
Är inte bäraren Jar-jar Binks? eller är det jag som inbillar mig. Tyvärr känns det som om det bara finns handling till 40 minuter, det hindrar ett högre betyg.
kennert
2010-04-04
Inte alls bra.
Brouhaha
2010-04-04
Bästa Kurosawa jag sett! Visserligen också den enda.