3.4

Mannen utanför lagen

Clint Eastwood spelar en fridsam bonde som förvandlas till en hänsynslöse hämnare sedan hans familj massakrerats av nordstatssoldater.

Originaltitel The Outlaw Josey Wales
Regissör Clint Eastwood
Manus Philip Kaufman, Sonia Chernus
Genre Drama, Action, Western, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Sondra Locke, Chief Dan George, Bill McKinney, John Vernon, Paula Trueman, Sam Bottoms, Geraldine Keams, Woodrow Parfrey, Will Sampson

fridenpaden
2018-08-05
Lite lång, men annars helt okej.
Solidus
2017-06-01
Clint regisserar och spelar huvudrollen i en av sina bästa filmer. Handlingen är enkel, då det kretsar kring en man som jagar en grupp mördare som har dödat hans familj. Det är hur filmen är berättad som gör det så bra. Hela filmen drivs av olika sidohistorier och samtliga väcker intresse. Under äventyrets gång får vår ensamvarg sällskap av olika karaktärer med bredd och filmens långa speltid flyger iväg. Som många skriver så är fotot storslaget (som är ett måste i westerns, om ni frågar mig) och jag jag tilltalas av filmens breda persongalleri. Att Clint Eastwood levererar hård repliker och spottar tuggtobak gör saken knappast sämre. "Mannen utanför lagen" har allt som går att kräva av en western. Det här är förbannat bra!
capitol
2017-05-12
Clintan rider runt och droppar stenhårda oneliners och spottar tuggtobak på olika djur.
F-M-J
2015-08-27
Grym western med en av genrens guldgossar Clint Eastwood som både regisserar och axlar huvudrollen, med stil tåls att tillägga. Fotot är dessutom helt magnifikt och fångar snygga kontraster mellan den blå himlen och den uttorkade prärienaturen. En rekommendation.
Ful_fisk
2015-01-16
Börjar som en ytterst traditionell Clintan-västern, men så småningom utvecklas det till så mycket mer. Det blir en sorts road movie i västern-miljö som fylls mer och mer av starka karaktärer och minnesvärda ögonblick. Den enkla storyn som läggs upp från början är mest egentligen en språngbräda för filmens utvecklande av västern-genren. Knappast lika banbrytande som De skoningslösa, men ett första steg på vägen. Riktigt grym och med fantastiskt fint foto. En av Clint Eastwoods tidiga filmer som regissör.
dudson
2015-01-08
Stabil klassisk western som måste upplevas men är nått som fattas i drivet & energin som måste finnas i en riktigt bra western. 2+
2014-11-04
Definitivt en av Clint bästa filmer, bygger på en bra och trovärdig story och filmen är ett storslaget episkt westerndrama. Duktiga och välcastade skådespelare i alla roller och Clintan har rutin att göra filmer i den här genren. Den här filmen är inte bara en utmärkt berättad westernfilm, utan den har även ett antikrigsbudskap mellan raderna. 3+

2014-09-13
Mycket välgjord och bra film men tempot är väldigt lågt och det finns bättre westerns helt klart. Men en stark 3a i betyg skall den ha utan tvekan!
Ima_Tree
2014-06-09
Klassisk Clintan-western! Riktigt bra förutom vissa såsigare partier, och så stör jag mig på det typiska och rätt så korkade sättet som man plötsligt slänger in en kärleksrelation i såna här filmer. Eastwood verkar gilla det så. Tyst fager kvinna dyker upp och så får det räcka med det. Färdigt. Soundtracket kändes stabilt men var definitivt inget som stack ut.
Raimo_1985
2014-05-11
BRA men ingen av Clintans bättre.