3.3

Människor och omänniskor

S:t Petersburg i början av förra seklet. Johann och hans assistent Viktor Ivanovitj framställer "franska kort" med smiskmotiv. Fotografierna har en god åtgång i den peterburgska överklassen. I kundkretsen återfinns bl a Liza, ingenjör Radlovs unga dotter, och Darja, doktor Stasovs hembiträde. Ganska snart har de två pornograferna lyckats snärja de båda familjerna i sina garn. Johann har tagit sikte på Liza medan Viktor Ivanovitj slår sina lovar kring Stasovs blinda hustru Jekaterina Kirillovna. Men även herrskapets Stasovs adopterade söner, de siamesiska tvillingarna Kolja och Tolja, blir föremål för de båda kumpanernas lukrativa geschäft.

Originaltitel Pro urodov i lyudey
Alternativ titel Of Freaks and Men, Människor & omänniskor
Regissör Aleksej Balabanov
Manus Aleksej Balabanov
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Sergej Makovetskij, Dinara Drukarova, Anzjelika Nevolina, Viktor Suchorukov, Chingiz Tsydendabayev, Aleksej Dyo

2019-06-11
En del skumma filmer kan vara riktigt bra, men inte denna. Nja, den föll mig inte alls i smaken även om den faktiskt är riktigt vackert filmat är anledningen att den får 3:a.
stgurgel
2015-06-01
Väldigt snygg och bisarr så det räckte. Men rörig och osammanhängande, bitvis på gränsen till obegriplig. Och det skruvade känslolivet från Balbanovs andra filmer som gjort honom till en favorit finns inte här, här har dom flesta helt enkelt inga känslor alls
Sznax
2014-02-14
Stilfullt med sepiatoner (i massor av varianter), Till en början annars mest en extremt märklig historia (som för det mesta bara verkar bisarr). Men ju längre filmen tar sig ju bättre blir den. Balabanovs extremt stadiga hand guidar filmen genom manusets svaga partier och gör det starkt och gripande. Karaktärerna tar sig verkligen fram, man får faktiskt en bra känsla för vad man tycker om dem. Avslutningen är fantastisk. Betyg 7.1
niin
2013-12-08
detta var ju ingen höjdare
Sarakina
2008-07-07
Min 4.a är för estetiken och skönheten i det bisarra och det obehagliga, 1.an som saknas är för att historien inte gick ihop samt att de struntat i slutet.
Seltsam
2005-06-07
egentligen bara snygg
Mats_Sve
2004-12-03
Har definitivt lite svårt med filmen. Första delen är väldigt klumpigt berättad, klippen avbryter scener totalt och det blir inte riktigt något flyt i filmen. Det blir dock bättre sedan, men filmen fortsätter att brista, den försöker vara aldeles för konstnärlig för sitt eget bästa, det förmedlar inte känslor eller upplevelser förutom lite obehaglighet i smiskscenerna. Dock kan jag inte förneka dess kvaliteer, fotot, skådespeleriet och den bläcksvarta komedin.

2004-12-01
Den har uppenbara kvaliteter i fotot, får lite Tarkovskij-känsla även om tempot är snabbare. Kul stumfilmsreferenser och det måste vara en av få filmer där det funkar med sk titles -och höjer filmen. Har dock vissa problem med tempot, särskilt i början då den är ganska intetsägande. En svart tragikomisk humor höjer den, men fortfarande en mycket svag fyra.
GerrardOlo
2004-03-05
En riktigt obehaglig film.