3.1

Mansfield Park

Fattiga Fanny Price flyttar vid tio års ålder till sina rika släktingar och uppfostras tillsammans med sina fyra kusiner. Alla i familjen behandlar henne dock som mindre värd, förutom Edmund som är väldigt snäll mot henne. Med åren utvecklas hon och hennes känslor och hon blir kär i sin kusin. Men så introduceras Mr. Crawford och hans vackra syster för familjen, vilket bara innebär mer intriger. Miniserie baserad på Jane Austens bok med samma namn.

Originaltitel Mansfield Park
Regissör David Giles
Manus Kenneth Taylor
Genre Drama, Romantik, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare Robert Burbage, Nicholas Farrell, Sylvestra Le Touzel, Samantha Bond, Bernard Hepton, Christopher Villiers, Jonathan Stephens, Liz Crowther, Susan Edmonstone, Allan Hendrick, Gorden Kaye, Robin Langford, Anna Massey, Angela Pleasence, Jackie Smith-Wood

2019-11-16
Bortse från den nedre (okorrigerade) kommentaren. (Varför går det inte att radera sina kommentarer längre?)
2019-11-16
Jag föredrar den här sortens gamla grådaskiga brittiska kostymdramer i maklig takt framför senare glamourösa motsvarigheter fulla av statister och med dialog så rapp att jag knappt hinner uppfatta den. Det är nog lättare att tycka om och förstå Fanny om man först läser (den mästerliga) romanen, som till stor del utgörs av hennes tankar. I bokform tillåts hon bli mer komplex. Tycker ändå att Le Touzel, liksom övriga ensemblen, gör det bra. Karaktärerna var överlag ungefär som jag föreställde mig dem. Särskilt de båda mostrarna, den skenheliga Mrs. Norris och den oroliga Lady Bertram. Viss moral förknippad med tiden (fördömanden man förväntas instämma i, somliga kvinnors straff) går förstås att diskutera (oavsett vad som är Austens åsikter). Samtidigt vore Fannys lycka knappt möjlig idag, med tanke på vår tids fördomar. Hade gärna sett Mansfield Park som teateruppsättning.
2019-11-16
Jag föredrar den här sortens gamla grådaskiga brittiska kostymdramer i maklig takt framför senare glamourösa motsvarigheter fulla av statister och med sylvass dialog så rapp att jag knappt hinner uppfatta den. Det är nog lättare att tycka om och förstå Fanny om man först läser (den mästerliga) romanen, som till stor del utgörs av hennes tankar. I bokform tillåts hon bli mer komplex. Tycker ändå att Le Touzel, liksom övriga ensemblen, gör det bra. Karaktärerna var överlag ungefär som jag föreställde mig dem. Särskilt de båda mostrarna, den skenheliga Mrs. Norris och den oroliga Lady Bertram. Viss moral förknippad med tiden (fördömanden man förväntas instämma i, somliga kvinnors straff) går förstås att diskutera (oavsett vad som är Austens åsikter). Samtidigt vore Fannys lycka knappt möjlig idag, med tanke på vår tids fördomar. Hade gärna sett Mansfield Park som teateruppsättning.
goeran
2008-03-30
Jag tycker inte att den här filmatiseringen var så där jättelyckad även om scenografin är helt OK. Jag blir inte så entusiastisk över budskapet i filmen; om det helt avspeglar Jane Austins intentioner vet jag inte eftersom jag ännu inte läst boken (som jag haft hemma i bokhyllan sedan länge). Dessutom tycker jag att många av skådespelarna är rätt klena; som t ex Sylvestra Le Touzel i huvudrollen som Fanny Price och Angela Pleasence som lady Bertram. Nicholas Farell som Edmund Bertram och Bernard Hepton som sir Thomas Bertram får dock godkänt.
irknost
2006-11-12
4 timmar och 21 minuter dåligt kostymdrama! Har filmskaparna hört talas om åkningar och/eller filmmusik? Dessutom kunde de lagt ner lite mer pengar på statister. i en scen (Mr. Crawford och Fanny Price står och talar i en dörröppning hemma hos hennes familj) är det tre statister som vandrar fram och tillbaka i bakrunden i olika konstallationer. Man med hatt, två kvinnor i bahytter i sällskap, Man med hatt gåendes i samtal med en av kvinnorna i bahytt, den andra kvinnan i bahytt rusar fram själv... osv. tråkig och inte gripande för fem öre!!!