3.2

Mansfield Park

Filmatisering av Jane Austens roman. Den handlar om Fanny, som vid 10 års ålder flyttar till sina rika släktingar på Mansfield Park. Där blir hon bland annat god vän med Edmund, sonen till godsägaren, och uppvaktad av grannen Henry Crawford.

Originaltitel Mansfield Park
Regissör Patricia Rozema
Manus Patricia Rozema
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Frances O'Connor, James Purefoy, Jonny Lee Miller, Embeth Davidtz, Justine Waddell, Alessandro Nivola, Lindsay Duncan, Victoria Hamilton, Hugh Bonneville, Sheila Gish, Harold Pinter, Hannah Taylor-Gordon, Charles Edwards, Sophia Myles, Anna Popplewell

Skapad 2019-11-09 av Miss_Blue
Fanny Prices föräldrar har det inte alltför gott ställt som fattiga fiskare som gifte sig för kärleken. Barnen är många, slantarna är få. Fanny, som är äldst, skickas därför iväg till s...   Läs mer »

mammene
2022-12-30
Tycker att man lyckats fånga Austin andan mycket bra här, det är ett visst mönster i hennes berättelser, undrar hur Jane Austens skrivande hade utvecklats om hon fått leva lite längre. Det är kärlek, intriger och en kvinna som trots påtryckningar tänker själv i huvudrollen som också spelas mycket bra av Frances O'Connor, utöver det så är fotot fantastiskt.
LillaBlåaMus
2021-11-14
Att döma av de recensioner jag tagit del av gör den här filmatiseringen inte Jane Austens blyga, envisa, principfasta, ofogliga Fanny Price rättvisa. Hennes uppror sker inombords. Läs boken, den är fantastisk! Nej, MaraJade, boken är oöverträffbar. Nej, Miss_Nemo, hon är en av de intressantaste karaktärerna i litteraturhistorien. Jo, IngridA, boken är tillsammans med Övertalning Austens starkaste. Edithea, och hur gjorde sig Prousts och Dostojevskijs ”nedklottringar" på pappret? DarkestNight: ja. Uppd. 2021: Jane Austens oförglömliga Fanny Price såg jag inte skymten av. Gav upp hoppet då Edmund frågar Fanny vem hon saknar och hon svarar Susy (Fannys lillasyster), när det i själva verket är William, storebrodern, hon gråter över och sedan skriver brev till: ”Det var William som hon talade mest om och längtade mest efter att träffa.” Det starka bandet mellan Fanny och William är oumbärligt för berättelsen och Edmunds betydelse beror framför allt på att han övertar Williams roll i Fannys liv som ”[...] hennes ständige kamrat och vän, han som i varje knipa ständigt tog henne i försvar [...]”. Som ”katherine” skrev här 2006: ”[...] den borde inte få förknippas med jane austen och hennes verk.”
RustyFilm
2016-12-10
Jane Austen, känd författare från 1800 nånting. Här inte läst nått av henne. Inte min bag. Hon har i alla fall skrivet historien som den här filmen bygger på. Inte heller när nått sånt här ligger på film ingår det inte i min favorit-bag. Såg ändå alltihop från början till slut och så illa var det inte
cannibalrice
2016-03-05
Jag blir vettskrämd av nakenhet i Austen-filmer. Det är totalt VERBOTEN!
2016-02-02
Lyckas inte dra in mig och engagera mig i karaktärerna. Fanny funkar väldigt bra till en början men tappar bort mig lite på vägen. Mina känslor kommer aldrig in i bilden och det känns inte så äkta som jag hade velat. Helt okej, men tyvärr inte mer än så.
StureStenhög
2013-03-07
Brittisk trivselfilm. Visst är storyn lite fluffig och inte bjuder den direkt på nåt nytt, men den är engagerande och fungerar mer än väl för det man vill göra. I viss mån är historien dock berättad ur ett lite ängsligt modernt perspektiv, men jag tycker aldrig att man tappar varken respekten eller känslan för tidsperioden. Bara att få se ett hästekipage dra fram genom landskapet är ju lite härligt. Gedigna skådespelare, gediget hantverk. Stabil trea
ulpe01
2012-12-30
Rätt bra Austentolkning. Ingen riktig fullträff, men tillräckligt för en trea.
MrsSchnieder
2012-04-03
Väljer jag bara dålig filmer nuförtiden eller. Det här var inte bra.
Lurtz
2011-06-26
Jag tycker den här filmatiseringen är lite för uppenbar och fanny känns lite barnslig. Boken är mer subtil, en av mina austen-favoriter.
MaraJade
2010-09-20
Efter att ha läst boken och nu sett om filmen kan jag bara konstatera att filmen faktiskt är bättre än boken, mycket bättre!