3.2

Mansfield Park

Filmatisering av Jane Austens roman. Den handlar om Fanny, som vid 10 års ålder flyttar till sina rika släktingar på Mansfield Park. Där blir hon bland annat god vän med Edmund, sonen till godsägaren, och uppvaktad av grannen Henry Crawford.

Originaltitel Mansfield Park
Regissör Patricia Rozema
Manus Patricia Rozema
Genre Komedi, Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Frances O'Connor, James Purefoy, Jonny Lee Miller, Embeth Davidtz, Justine Waddell, Alessandro Nivola, Lindsay Duncan, Victoria Hamilton, Hugh Bonneville, Sheila Gish, Harold Pinter, Hannah Taylor-Gordon, Charles Edwards, Sophia Myles, Anna Popplewell

Skapad 2019-11-09 av Miss_Blue
Fanny Prices föräldrar har det inte alltför gott ställt som fattiga fiskare som gifte sig för kärleken. Barnen är många, slantarna är få. Fanny, som är äldst, skickas därför iväg till s...   Läs mer »

LillaBlåaMus
2019-04-27
Att döma av de recensioner jag tagit del av gör den här filmatiseringen inte Jane Austens blyga, envisa, principfasta, ofogliga Fanny Price rättvisa. Hennes uppror sker inombords. Läs boken, den är fantastisk!
RustyFilm
2016-12-10
Jane Austen, känd författare från 1800 nånting. Här inte läst nått av henne. Inte min bag. Hon har i alla fall skrivet historien som den här filmen bygger på. Inte heller när nått sånt här ligger på film ingår det inte i min favorit-bag. Såg ändå alltihop från början till slut och så illa var det inte
cannibalrice
2016-03-05
Jag blir vettskrämd av nakenhet i Austen-filmer. Det är totalt VERBOTEN!
2016-02-02
Lyckas inte dra in mig och engagera mig i karaktärerna. Fanny funkar väldigt bra till en början men tappar bort mig lite på vägen. Mina känslor kommer aldrig in i bilden och det känns inte så äkta som jag hade velat. Helt okej, men tyvärr inte mer än så.
StureStenhög
2013-03-07
Brittisk trivselfilm. Visst är storyn lite fluffig och inte bjuder den direkt på nåt nytt, men den är engagerande och fungerar mer än väl för det man vill göra. I viss mån är historien dock berättad ur ett lite ängsligt modernt perspektiv, men jag tycker aldrig att man tappar varken respekten eller känslan för tidsperioden. Bara att få se ett hästekipage dra fram genom landskapet är ju lite härligt. Gedigna skådespelare, gediget hantverk. Stabil trea
mammene
2013-01-05
Som Austinfrälst så tycker jag att man här lyckats få fram hennes anda. Det är mycket dialoger, falskhet, kärlek förstås och i alla fall en tänkande kvinna. Sedan har vi tidskänslan.
ulpe01
2012-12-30
Rätt bra Austentolkning. Ingen riktig fullträff, men tillräckligt för en trea.
MrsSchnieder
2012-04-03
Väljer jag bara dålig filmer nuförtiden eller. Det här var inte bra.
Lurtz
2011-06-26
Jag tycker den här filmatiseringen är lite för uppenbar och fanny känns lite barnslig. Boken är mer subtil, en av mina austen-favoriter.
MaraJade
2010-09-20
Efter att ha läst boken och nu sett om filmen kan jag bara konstatera att filmen faktiskt är bättre än boken, mycket bättre!