3.1

Mänskligt villebråd

Några skeppsbrutna båtpassagerare tar sig iland på ö där de möter den excentriske greve Zaroff. En av passagerarna är en känd jägare, Bob. Zaroff vill ta med sina gäster på en ny sport men när Bob upptäcker att sporten går ut på att jaga människor som djur får Bob och de andra överlevande fly för livet. Svartvit klassiker baserad på en historia av Richard Connell. Gjord samtidigt som "King Kong" av och med ungefär samma människor. Den här filmen totalförbjöds i Sverige, men blev nyinspelad 1946 och 1956 som "Game of death" och "Fly för livet".

Originaltitel The Most Dangerous Game
Regissör Irving Pichel, Ernest B Schoedsack
Manus James Ashmore Creelman
Genre Äventyr, Thriller, 30-tal
Skådespelare Fay Wray, Leslie Banks, Joel McCrea, Robert Armstrong, Noble Johnson, Steve Clemente

Skapad 2003-12-27 av
Till Max Steiners melodramatiska musik så får vi följa en olycksalig båtkryssning som utmynnar i total katastrof med endast en överlevande, den berömde jägaren ”Bob”. Han simmar i land, efter...   Läs mer »

Tonti
2019-04-18
Stämningsfulla miljöer och intressant koncept. En del väldigt effektivt kameraarbete också. Sen får man väl konstatera att McCrea har gjort bättre ifrån sig senare i karriären.
dudson
2019-01-21
Grymt läcker film i as mysiga miljöer, t,e,x i det gooth slottet sen i dimmiga djungel landskap. Märks verkligen att det är här dom spelade in den klassiska Kong filmen. Ondingen är klockren i sin elaka jägar roll. Älskar när han tar en cigg efter avslutad jakt och när han plinkar på pianot med ett glas vin i handen#) Synd bara att den kända scenen med huvudet på väggen var bortklippt på den utgåva jag såg( Kan förstå att denna film kändes skapligt magstark 1932" Vissa scenen är riktigt gory för att vara från den eran. Filmen kunde gärna vart en halvtimme längre dock.
2018-11-24
Charmig 30-tals B-rulle med ett par riktigt snygga grepp här och där faktiskt. Känslan av klassiker är stark filmen igenom. Sen är den såpass kort att en inte hinner tröttna på det. Stabil men ganska svag trea.
KalleB
2016-01-17
Tät. Bättre action än vad man kan förvänta sig av en film med 80+ år på nacken.
oliver_twistor
2014-09-04
Spännande film. Bra musik.
fridenpaden
2014-08-06
Okej men inte mer. Den klassiska inzoomningen på Zaroff med sitt evil eye mitt i filmen och andra tidstypiska effekter gjorde den sevärd. Det är dock ingen Hungerspelen precis.
LacombeLucien
2014-05-17
Hehe, evil.
AlbinWesley
2012-10-07
Börjar lite halvdant men artar sig efter ett tag. Plus för den korta speltiden och den galna greven. För att vara så tidig talfilm tycker jag att den imponerade en aning, ändå.
Jocke_eriksson
2012-03-25
En helt ok gammal film. Jakten är faktiskt riktigt spännande. Scenerna i slottet är mest tramsiga, men filmen tar sig som sagt med den spännande jakten. Skådespelarinsatserna är ju lite si och så. Den ryska jätten är nog en av de absolut sämsta skådespelare som jag har sett på ett bra tag.

2011-12-01
Överspel, trams och fånigt.