3.6

Diego Maradona

Den 5 juli 1984 anländer Diego Armando Maradona till Napoli för en rekordhög övergångssumma och under de kommande sju åren så bröt helvetet löst. Världens mest hyllade fotbollsgeni och den mest dysfunktionella staden i Europa blev det perfekta paret. Maradona var välsignad på fotbollsplanen men fördömd utanför även om den karismatiske Argentinaren tog Napoli till deras absolut första ligatitel. Allt var som en dröm med ett mycket högt pris, Diego fick göra vad han ville så länge han levererade under matcherna, men när magin försvann blev han mot sin vilja fånge i staden.

Originaltitel Diego Maradona
Regissör Asif Kapadia
Genre Dokumentär, 2010-tal

Disintegrator
2020-05-25
Amy och framförallt Senna är bättre. Men det är såklart välgjort och fokus är till 90% på Napoli-tiden vilket är helt rätt. Bilderna från ett stekhett och galet Neapel är magnifico.
Ful_fisk
2020-04-20
Börjar som en trea men arbetar sig sakta upp mot en fyra. Ett starkt dokumentärarbete, om än med en bra bit kvar till Amy-nivån. Fascinerande porträtt av en fascinerande figur, som man fortfarande ändå inte riktigt känner sig känna när filmen är över. Men onekligen intresserad.
WillyV
2020-04-13
Riktigt bra och utlämnande, svag fyra,
jep
2020-04-12
Den störste någonsin enligt min mening. Hans utsatta situation beskivs väldigt osminkat i denna domumentär. Han kunde på egen hand få ett uselt klubblag och landslag att vinna titlar. Samtidigt var det en tid när stjärnor inte var lika skyddade på och utanför plan som de är i dag. Under sin tid i Barcelona blev han halvt mördad på plan eftersom domarna inte skyddade stjärnorna. Messi framstår tex som en supercurlad 10-åring i jämförelse.
Jompalompier
2019-12-29
Lagom rörig och kaosartad - precis som Maradonas liv och karriär.
callusis
2019-12-07
Intressant kanske. Underhållande, nej.
foppa99
2019-11-22
intressant o underhållande
myslas
2019-08-07
Kapadia är mästaren av personporträtt just nu och när han här tar sig an den största idol jag någonsin haft så gör han det på ett nästan felfritt sätt. Genom att helt koncentrera sig på åren i Neapel får man en större förståelse för människan Diego Maradona än man haft tidigare.
kexchokladet
2019-07-23
En rejäl magsugare att se detta fantastiska porträtt av en av de stora fotbollsspelarna från min uppväxt. Stark och bitvis omskakande.
Raimo_1985
2019-07-19
Det den här filmen gjorde mitt med tänkande om Maradona var att den fick mig att förstå att allt som gått fel med Maradona faktiskt inte är hans eget fel, inte allt. Dessutom fint att se allt vackert fotbollsspel som inte är av denna värld. Vilken spelare, återigen, jag tror inte mina ögon!