3.5

Maratonmannen

Babe Levy dras motvilligt in i en härva av våld och allvarliga intriger över en gammal naziskatt.

Originaltitel Marathon Man
Regissör John Schlesinger
Manus William Goldman
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Dustin Hoffman, Roy Scheider, William Devane, Laurence Olivier, Fritz Weaver, Richard Bright, Marthe Keller, Marc Lawrence (I)

Skapad 2019-11-16 av BobbyPeru
Den här sadist-thrillern är regisserad av den kände engelsmannen John Schlesinger, som även skapat klassiker som Midnight Cowboy och utmärkta konspirations-dramat Falken och snömannen (Falcon an...   Läs mer »

Starkbröl
2022-12-10
Inget för den med tandläkarskräck. Och någon löpare är han då inte, den gode Dustin, vilket stör lite i några passager. Annars en bra sjuttiotalare med en hel del nerv, vilket man inte är bortskämd med, även om Hoffman nog egentligen är den minst intressanta karaktären i filmen. Otroligt många lösa trådar och ett dåligt slut (egentligen är sista halvtimmen ganska nihilistisk) gör att filmen inte riktigt tillfredsställer och nerv förbyts i larv. Synd, annars var fyran självskriven.
Zebulonm
2021-08-25
Denna håller än.
Nalleman
2017-12-24
Åjo en stark trea är den värd. Duktiga skådespelare och fina New Yorkmiljöer.
martineden
2017-01-23
[rek. 4] På många sätt en lysande film, särskilt skådespel och regi. Jag blir dock väldigt förvånad över alla saker som inte förklaras i filmen, en del hål i handlingen. Hoffman, Olivier och Scheider är alla mycket bra i sina roller. Som sagt väldigt välgjord och egentligen värd en fyra, men jag stör mig oerhört på det diffusa i handlingen. Bra!!! 3+/4-
RustyFilm
2016-12-10
En spännande film med dom flesta av de thrilleringredienser man kan förvänta sig i en sån här rulle. Gillar det mesta dock inte tandläkare Sznell (ej snäll) och hans fåniga torterande. Hoffman är bra som vanligt (knepigt löp steg).
2016-11-26
Sannolikt den sämsta filmen Dustin Hoffmann medverkat i.
Mat1az
2016-11-15
Väldigt ojämn film som blandar friskt mellan genrer. Skrattade högt i filmens öppning, där två herrar skriker åt varandra och sedan börjar jaga varandra med bil. Hoffman är bra, och enligt mig enda anledningen att se denna. Det är lagom spännande för att man ska fortsätta titta, men handlingen är alldeles för "bananas" i min smak, och skurken Szell är som hämtad från nån Bond-film från den här tiden. Tycker Laurence Olivier som spelar Szell liknar jävligt mycket på Michael Douglas här. Ingen film jag egentligen kan rekommendera. Stark tvåa.
booby
2016-05-15
Åh, du ljuva 70-tal!
AddeColciago
2016-05-09
Charmig 70-talsparanoia med bra skådisar.

2015-06-13
Tyvärr, gillade inte alls denna.