2.9

Mardrömmen

Dave Garver är en populär radiopratare, som flera gånger uppfyller en kvinnlig lyssnares önskningar om att spela en viss sång. När kvinnan Evelyn Draper stämmer träff med Dave på hans favoritklubb blir det början till en brännande het kärleksaffär. Men när Dave bryter förhållandet förvandlas Evelyns passion till våldsam besatthet. Allt och alla i Daves omgivning blir utsatta för Evelyns iskalla och livsfarliga angrepp.

Originaltitel Play Misty For Me
Regissör Clint Eastwood
Manus Jo Heims, Dean Riesner
Genre Kriminalare, Drama, Romantik, Thriller, 70-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Jessica Walter, Donna Mills, John Larch, Jack Ging, Irene Hervey, James McEachin, Clarice Taylor, Don Siegel

JohnTron
2019-07-28
Stark trea - Clintans regidebut har otroligt skön tidsprägel bl a med Montereyfestivalen och en spänning som kryper in under skinnet. Bra för sin tid men Eastwood gjorde bättre filmer senare.
2019-03-14
Lite seg i början men annars är den jävligt bra!
RustyFilm
2018-01-16
En starkt psykotisk thriller och Clint Eastwoods regidebut. Listigt manus av Jo Heinz. (Don Siegel som ofta stod för regin i Clintanfilmer på 70-talet är med i en biroll, kanske har han även ett finger med i produktionen). Anspänningen från filmens obehagligt sjuka vanvett bryts skönt ett par gånger tex vid utflykten till Monterey jazzfestival och vid Clintan/DonnaMills kärleksscen i vacker Kalifornisk kustmiljö till vackert Roberta Flack ackompanje-mang. Filmen är ju nästan 50 år gammal men håller hyfsat, undantaget det tidstypiska hysteriska överspelet i skräckscenerna. Gällande filmtitel så gillar jag originaltiteln ”Play misty for me” bättre.
Raimo_1985
2017-02-13
Mycket bra, väldigt spännande och otäck. Farlig förbindelse är rena barnfilmen i jämförelse med denna mörka stalker-thriller.
DanjelFalck
2015-03-04
Snudd på en etta. Eastwoods likgiltiga karaktär förstör spänningen totalt.
menschenfeind
2014-09-29
Eastwood regisserar och spelar sig själv som häftig, nonchalant och eftertraktad snubbe och han gör det sämre än jag kunnat föreställa mig. Hans reaktionsminer är helt oförglömliga.
Gigi1943
2014-09-24
Inget nytt under solen, inte ens Clintan lyser. Kollade ni deras frisyrer, jisses så man såg ut "på den tiden" ...
Punkliv
2014-09-15
Klart godkänd. Kunde lätt ha kortats ned tio minuter dock.

2014-09-14
Helt okej - men Brian DePalma har gjort bättre filmer av denna sort på 70-talet. Men nästan en 3a i betyg!
2013-10-31
Jag har ingen aning om hur pass banbrytande denna film var, men idag är varenda twist och överraskning sönderanvänd. Visst har filmen sina kvalitéer, men den otroligt onödigt långa kärleksskenen samt de kassa sista tio minuterna omöjliggör en trea. (6+/15)