2.8

Mardrömmen

I en framtid där de allra flesta kvinnor blivit ofruktsamma bestämmer sig regeringen att alla fruktsamma kvinnor ska hjärntvättas för att sedan placeras ut hos rika par som avelsdjur.

Originaltitel The Handmaid's Tale
Regissör Volker Schlöndorff
Manus Harold Pinter
Genre Drama, Science Fiction, 90-tal
Skådespelare Natasha Richardson, Faye Dunaway, Aidan Quinn, Elizabeth McGovern, Victoria Tennant, Robert Duvall, Blanche Baker, Traci Lind

KyLLo
2018-08-26
Stark, tänkvärd och tragikomisk. Det händer något hela tiden som tänder gnistor. Musiken låter stundtals som i Twin Peaks. Volker Schlöndorff är en pålitlig regissör.
karlmats
2017-08-17
En sån där film där man känner att boken förmodligen är bättre än filmen. Mycket är snyggt och stämningsfullt men helheten faller lite platt och speltiden känns betydligt längre än de 108 minuterna. Idén är spännande, när 99% av kvinnorna blir infertila är det ganska rimligt att man säkrar upp de aktiva äggen, vad är då en bättre täckmantel än religiös extremism och förtryck av de individer som egentligen borde ha makten? Det är uppenbart en kritik mot fundamentalistisk kristendom ur ett feministiskt perspektiv, och nog har USA en hel del av de här problemen fortfarande. Samtidigt är det också inte helt långt ifrån paralleller till IS så visst känns filmen aktuell fortfarande, kanske därför man bestämt sig för att göra en ny serie på samma bok. Kvinnorna i den här världen är reducerade till avelsmaskiner och kuttersmycken, både de rika och de fattiga även om det tar sig uttryck på olika sätt. Robert Duvall är bra som ledaren som har höga tankar om sig själv och sin egen godhet men avsaknaden av självinsikt är lika frustrande som igenkännande. Richardson är bra i huvudrollen men på det stora hela känns det lite som en missad chans till nånting bättre trots många bra sekvenser. En stark 2a.
Harford
2012-10-04
Mycket bra film som bygger på boken av Margaret Atwood, en av världens främsta sci-fi-författare, och en av de främsta författarna över huvud taget. The Handmaids tale vann det första Arthur C Clark-priset 1987. Manuset är skrivet av nobelpristagaren i litteratur 2005, Harold Pinter. Det är lustigt att läsa rappakaljan som vissa skriver om den här filmen. Boken är är redan en klassiker. Filmen har sina brister, främst på grund av ekonomiska skäl, den är långt i från så påkostad som amerikanska filmer brukar vara, men skådespelarna är genomgående mycket bra. @Gröne_Orm: boken är precis lika antireligiös som filmen, om inte mer.
daniel77
2012-08-20
@prince_perdue: Varför är det en så helt orimlig tanke att de infertila har makt över de fertila? De infertila är i kraftig minoritet, men samtidigt oerhört viktiga för samhällets fortlevnad. Att förslava dem under en religiös täckmantel (vilket förmodligen är en lätt sak med tanke på gruppernas olika storlek) förhindrar att den fertila gruppen får någon makt överhuvudtaget och därmed kan äldre tiders maktstrukturer upprätthållas.

2012-05-14
Bra, politiserad science fiction som berikar mer intellektuellt än känslomässigt, vilket inte bara är en dålig sak. Hade dock önskat att den gripit tag lite mer.
Gröne_Orm
2012-02-21
Jag är övertygad om att boken är ett bättre hantverk än filmen, men det är verkligen inte en dålig film. Blir också nyfiken på om boken är lika antireligiös som filmen, eller om Pinter fixat till detta.

2010-03-07
Denna film är nog tyvärr bara bra om man redan läst boken. I boken kommer frågorna om identitet, sexualitet, makt och berättande fram oändligt mycket bättre. Det är uttjatat, men sant i detta fall; läs boken istället för att se filmen!
prince_perdue
2010-01-27
Rackig osannolik smörja. Vad det än är som boken och filmen vill undersöka/hypotisera, så har de vandrat ut i helt fel riktning. Mänsklig sexualitet fungerar inte så som dessa författare/filmskapare nog hoppas och den enda frågan som hela tiden dyker upp i mitt huvud är följande: Vad är det som ger de infertila kvinnorna makt över de fertila. Varför är de fertila kvinnorna slavar. Vad tillför de infertila kvinnorna i blått? På något sätt så är det natuliga ju att det vore de som skulle vara slavar och passa upp på de fertlia - som sagt jag tror att författarna är på fel spår. Se inte denna film om du har någon som helst vilja att leva. Man blir självmordsbenägen av det urusla skådespeleriet, det taffliga manuset och främst den genomdåliga grundidén. Inte ens Kubrik hade kunnat göra nåt vettigt av den här idén...
abbenisse
2009-04-24
ungefär som children of men, fast mindre biblisk... bra film iaf.
Lokal_Profil
2009-04-21
Intressant dystopi, Storyn är dock inte lika bra(eller viktig) som den värld som presenteraas