3.2

Margin Call

När finansanalytikern Peter Sullivan kommer över information som pekar på att företaget riskerar att gå omkull blir det startpunkten för en berg-och-dalbanefärd med snabba finansiella och moraliska beslut som leder till att alla inblandade snart står på randen till en katastrof.

Originaltitel Margin Call
Regissör J C Chandor
Manus J C Chandor
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jeremy Irons, Kevin Spacey, Demi Moore, Mary McDonnell, Stanley Tucci, Simon Baker (I), Paul Bettany, Aasif Mandvi, Ashley Williams, Zachary Quinto, Penn Badgley, Maria Dizzia, Susan Blackwell
Betygsantal 2049

Skapad 2019-10-29 av RebeckaNilsson
Margin Call är ett drama som utspelar sig under ett av de mest omskakande dygnen till finanskrisen i USA år 2008. När finansanalytikern Peter Sullivan kommer över siffror som visar att företaget ...   Läs mer »

Robkiller
2017-12-17
Bra skådespelare, men handlingen är väl egentligen rätt ointressant.
Roswall
2017-07-09
Ett gott hantverk med kvalitet rakt igenom. Kanske både problemet och styrkan ligger i hur den avgränsar sig. Händelseförloppet blir inzomat på företaget utan att omvärlden tas in skärskilt mycket, det höjer filmen till viss del, men det sänker den också till viss del.
karlmats
2017-03-20
Hur har jag kunnat missa den här? Den checkar av många boxar, framför allt för att den handlar om finanskrisen 2008 och för den utomordentliga casten. Jag menar, Kevin Spacey, Jeremy Irons, Demi Moore, Stanley Tucci, Paul Bettany, Zachary Quinto och BSG-president Roslin, wtf? Nu brukar ju den här genren leverera riktiga skräphögar till filmer men nu fick jag den rekommenderad av en trovärdig källa så när jag såg casten fick jag faktiskt upp förväntningarna lite grann. Inte kunde det väl vara en ny Inside Job? Nej det var det verkligen inte kan jag nöjt konstatera i efterhand. Chandors manus är excellent, istället för att försöka sig på en förklaring till mekanismerna bakom finanskrisen kör han ett 24-timmarsrace inne i det mörka hjärtat av maskineriet. Istället för att lägga tid på att skuldbelägga fokuserar han på hur personerna där inne agerar, reagerar och reflekterar över sin roll i den här historiska tiden. Han låter sina skådisar skina, bäst är Spacey och Irons, som vanligt ska jag väl säga för de är verkligen två av mina favoritskådisar, framför allt när de får spela kostymnissar, finns nog ingen som gör det lika bra i hela Hollywood som de två herrarna. Det är fokus på dialog, några effekter är det inte tal om, men istället är det ett rasande tempo och jag kan se att filmen kanske inte tilltalar alla, men har man ett någorlunda intresse för den här världen tror jag det är svårt att inte få ut nånting av den. En liten pärla, bäst i sin genre. Det måste bli en 4a helt enkelt.
hardcore
2017-02-13
Tycker att detta är ett mästerverk. Ser det här som att såhär går det till när folk vill rädda sig själva synnerhet i toppskiktet av människor med mycket makt. Det plus mycket bra skådespelarprestationer av samtliga ingen år bättre än någon annan som det lätt kan bli på både gott och ont.
2016-11-19
Det som jag tar med mig från denna film är detsamma som fick mig att se den från början. Vad jag pratar om är den fina rollistan av skådespelare som gör detta till ett väldigt välspelat drama. I övrigt saknas det ett djup i berättelsen och detta blir extra tydligt då det som mest skapar engagemang hos mig är de få scener vi får där Kevin Spaceys karaktär oroas över sin sjuka hund.
spielmitmir
2016-05-08
Var typ tvungen att läsa kommentarerna här för att fatta storyn (efteråt). ^^ Men slogs av hur välspelad den var! Om man inte fattar men ändå inte kan slita sig måste det vara ett gott betyg?
Rele
2016-02-13
En film som förklarar hur värdet av ägandet kan ändras väldigt fort. Flera duktiga skådespelare och av Chandor. Jag ger en trea.
dafreakish
2016-02-13
Ruskigt välspelat och snyggt samt smart manus om början på den senaste finanskrisen. Det är oerhört intelligent och spänning byggs upp av dialog och de moraliska dilemman karaktärerna ställs inför. Hjärtlöshet samt girighet kontra motsatsen ungefär. Stabil fyra.
husberg
2016-02-13
Skillnaden mellan instrumentell intelligens (narcissism) och aristotelisk dygdetisk klokskap (äkta intelligens) elegant illustrerad i lågintensivrafflande dramatisering av subprimelånhärdsmältan som utlöste 2008 års Yggdrasilsruskande finansgris. Djupt & komplext berättad (utan att nödvändiggöra att man sitter med någon förbannad flödesschemasmjukvara för att hänga med i handlingen) av regissör & manusförfattare som uppenbarligen haft ett angeläget ärende utöver slurighetssignalering. Det som VERKLIGEN hade imponerat något oerhört är om filmskaparna gjort denna film (eller åtminstone pitchat manus) redan 2007... Förbiflimrande funderingar under eftertexterna: Kevin Spacey håller på att morpha till Gene Hackman. Jeremy Irons håller på att morpha till Ian brown. Bästa scener i filmen: orakelingenjörens transportmatematik & högsta hönsets årtalsrabblande gestaltande av cyklisk tid. Wall Street är en jäkligt tung film, men denna var strået vassare ändå.
Cftbl
2016-02-08
Uff. Platt, oengagerande, tråkig. Lågbudget - och det märks! Inget fel på lågbudget i sig. Om det inte ser billigt ut. Dålig story. Inte ens skådespelarprestationerna är engagerande. Konstigt sammansatt cast, man får inte grepp eller intresse för någon av karaktärerna. Jag gick runt och väntade på mord, det var nåt som hängde i luften, men efter ett tag blev det bara tjatigt. Ingen payoff, bara bortkastad tid. Nej det är fanimej inte värt en 2:a ens en gång.