3.7

Maria Brauns äktenskap

Till det öronbedövande larmet av de allierades bomber vigs Maria med Hermann Braun. Men bara ett dygn senare skiljs hon åt från sin man för lång tid. Först av kriget, sedan av fängelse när Hermann tar på sig skulden för ett ohyggligt brott Maria begått. Utlämnad i efterkrigstidens ruinlandskap där hungern dikterar moralen och radion smattrar ut ändlösa efterlysningar av försvunna människor äntrar Maria affärsvärlden, med förförelsen som murbräcka och sexualiteten som vapen.

Originaltitel Die Ehe der Maria Braun
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Rainer Werner Fassbinder, Pea Fröhlich, Peter Märthesheimer
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, Ivan Desny, Gisela Uhlén, Elisabeth Trissenaar, Gottfried John, Hark Bohm, George Eagles, Claus Holm, Günter Lamprecht, Anton Schiersner, Lilo Pempeit, Volker Spengler, Isolde Barth, Günther Kaufmann

Nalleman
2017-11-29
Överreklamerad!
mammene
2017-11-24
Ingen standardfilm direkt, den gick verkligen sin egen väg om en kvinna som gjorde det samma. Maria levde efter de möjligheter som hon fann. Både allvarlig och komisk, och speciell i sitt utförande.
StureStenhög
2017-11-23
Onekligen en väldigt speciell film. Tyskland efter andra världskriget är en intressant tid att gräva i, och här finns ett flertal kreativa inslag och stundtals rolig dialog. Schygulla är dessutom bra i huvudrollen. Men den känns lite osammanhängande och ofokuserad, och tendensen med Fassbinder fortsätter vara att jag inte fult ut dras med i hans filmer
V70
2017-07-15
Obegriplig smörja. "Allegori"? Känslan av filmad teater är bedövande.
goeran
2017-06-23
Jag tycker inte att Rainer Werner Fassbinders Die Ehe der Maria Braun är någon vidare allegori över Tyskland efter Andra världskriget; men filmen är ändå värd att se framförallt för Hanna Schygullas insats i huvudrollen (filmen är dock näppeligen det mästerverk som vissa vill göra gällande; Fassbinder är en löjligt överskattad regissör).
okidoki
2017-06-21
För lång för att uppehålla intresset.
martineden
2017-04-12
[rek. 4] Detta är onekligen ett exempel på stor filmkonst som fungerar både som berättelse om ett enskilt människoöde och som allegori över Tyskland efter andra världskriget. Skådespelet är fantastisk och Schygulla är monumental i titelrollen!! Fassbinder är verkligen en mästare i att ge scenerna liv och jag känner att detta är bland det absolut bästa jag sätt inom filmmediet!! Ett sant mästerverk!! 5.
Spidde
2016-05-31
Trots en del sega partier är det här uppenbart en riktigt bra film. Storyn är intressant, Hanna Schygulla är suverän i huvudrollen och fotot är snyggt. Jag kan tänka mig att se den flera gånger och känner att den kanske kan växa ytterligare nästa gång.
paninaro
2016-02-20
Fassbinders blick på samtiden i BRD är verkligen fascinerande och tidsdokumenten hans filmer utgör är i sig en anledning att se hans filmer. Men det finns givetvis så mycket utöver det som gör Fassbinder till en så intressant filmskapare. Här ser vi ännu ett intressant kvinnoporträtt, Schygulla är en favorit, vars liv utgör en allegori över Västtysklands strävanden, framgångar och tillkortakommanden efter andra världskriget. Som sammanfaller med hans återkommande tema kring hur människor försöker hitta sin plats i kamp mot tingens ordning. Det finns många scener med känslan av att det här är något extra, utan att jag riktigt kan sätta fingret på det, men det är en känsla jag känner igen från flera av hans filmer. Dialog, scenografi, foto, klippning. Jag gillar det.
Hypostas
2016-02-05
Fin kinematografi, men tyvärr är filmen som helhet ganska seg bitvis. Slutet höjer upp betyget till en svag trea.