3.6

Maria Larssons eviga ögonblick

Filmen handlar om den unga arbetarkvinnan Maria som under 1900-talets första år vinner en kamera på lotteri. Då är hon mor till en barnaskara som till sist ska komma att uppgå till sju barn, och gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson, hårt arbetande familjeförsörjare, kvinnokarl och periodvis alkoholmissbrukare. Fotografen Sebastian Pedersen lär henne att fotografera och Maria börjar att se på världen och tillvaron med nya ögon. Grannar, krukväxter, barnen på gården, katten, allt kommer till liv i dessa bilder som ska vara i evighet medan allt annat förgås. Och med tiden berättar Marias bilder alltmer om det "nu" hon lever i - fattigdom och utveckling, vardagsglädje och krigsutbrott, ett helt samhälle i förvandling.

Originaltitel Maria Larssons eviga ögonblick
Alternativ titel Maria Larsson's Everlasting Moment
Regissör Jan Troell
Manus Niklas Rådström
Genre Biografi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Maria Heiskanen, Mikael Persbrandt, Jesper Christensen, Maria Lundqvist, Amanda Ooms, Claire Wikholm, Emil Jensen, Ghita Nørby, Antti Reini, Ann Petrén, Maria Kulle, Hans Alfredson, Livia Millhagen, Hans Henrik Clemensen, Callin Öhrvall

Skapad 2019-10-13 av crawler
Bara namnet: Jan Troell. Det klingar troligen mer av klassiskt svenskt filmhantverk än någon annan nu levande regissör, då den ena efter den andra av den forna skolans jättar har fallit. Efter Be...   Läs mer »

2018-02-27
Den här filmen imponerade inte alls på mig tyvärr!!
2017-10-23
Roswall
2017-09-27
Sevärd båda av historiska och estiska skäl.
RustyFilm
2016-12-10
Kameran har här en framträdande roll i filmens handling och det har den även i filmens utförande, fängslande foto. Och det är väl naturligt när Jan Troell står för både regi och manus. Persbrandt har en av huvudrollerna. Det som skitstövel, å det ligger ju bra till för honom. Tycker nog att det här blev en ganska så långtråkig filmupplevelse men en berättelse i en så här gammalmodig episk stil får man sig inte till livs så ofta. Så det är synd att klaga
Krantzylvania
2014-09-28
Snygg film, lite osammanhängande ibland. Malmö verkar vara en samlingsplats för människor,varenda svensk dialekt är representerad.
bobkatt
2014-07-06
trodde jag skulle tycka bättre om den. fint foto, fin kostym och sådär, men lyckades, trots tragik i överflöd, aldrig riktigt beröra mig.
Daesu
2014-01-12
Den vettigaste filmskaparen inom svensk film idag.
auragolf
2013-11-10
En mycket vacker och lyrisk film. Suveränt bra filmad och mycket bra berättad. Men som historia ganska ordinär, fast ordinär med en poetisk poäng.
Ve72
2013-10-18
Fint berättad film, önskar dock att den hade gjorts som en miniserie på 3 delar istället. Då hade det inte känts så segt utan istället blivit en bättre berättad historia. Precis som andra skriver blev jag inte engagerad tillräckligt och jag tror till viss del det har med berättarsättet att göra. Att Persbrandt i stort sett aldrig känns trovärdig gör ju självklart sitt till. Kan inte förstå varför man envisas med att sätta honom i roller där det krävs en bra och viktigt rollprestation, det fördärvar ju hela filmen! Ger den tyvärr bara en 2:a pga ovanstående minuspoäng.
Berniey
2013-10-13
Förvisso är det snyggt och välspelat men ingenting som engagerar nämnvärt, då den känns så tunn och tråkig med ett för långsamt berättande.