2.5

Maria Wern - Drömmar ur snö

Det är juletid på Gotland när ön drabbas av en plötslig och obeskrivlig tragedi ? en gymnasieflicka hittas död mitt på landsvägen, klädd i vit lucia-klänning. Det som först verkar vara ett oförklarligt självmord visar sig snart vara något annat, och bakom den oskuldsfulla fasaden bär ett av gymnasieskolans flickgäng på mörka hemligheter? Tillsammans med sina kolleger vid Gotlandspolisen gräver Maria Wern allt djupare i konflikterna på flickans gymnasieskola ? och när poliserna upptäcker dolda hot på internet växer oron att flickans död inte är den sista.

Originaltitel Maria Wern - Drömmar ur snö
Alternativ titel Drömmar ur snö
Regissör Erik Leijonborg
Manus Fredrik T Olsson, Anders Brundin
Genre Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Eva Röse, Allan Svensson, Reuben Sallmander, Peter Perski, Ulf Friberg, Tanja Lorentzon, Ralph Carlsson, Lia Boysen, Marika Lagercrantz, Martin Wallström

Mirakelmartin
2014-07-24
Oj det var den svagaste tvåan på länge!
PierreLunaire
2013-04-21
Ibland kan man undra vad det svenska deckarundret består av. Sanningen är väl att det finns en del mycket duktiga författare och sedan en uppsjö mediokra. På film är skillnaden att även de goda deckarförfattarna nästan alltid blir dålig film. Denna film sällan sig till dessa ganska halvdåliga filmatiseringar.Samtidigt känns det inte lika patetiskt som när Henriksson spelar Wallander så det blir en uthärdlig 2:a. Det blev ju ändå inte en kalkon
Christofer
2012-12-08
Godkänd standardunderhållning inom deckargenren. Inget nytt som vanligt men det gick att kolla på iaf.

2012-12-06
Något naivt manus men en helt okej svensk kriminalfilm. 5 av 10.
Xenox
2012-10-06
En typisk halvbra svensk deckare.
Luciphere
2012-08-26
Ok film. Dock stel och stereotyp.
Zebulonm
2011-10-08
hoppas verkligen den där störande relationen mellan wern o hennes kollega e slut nu. Annars e de en helt okej svensk krimmare.....
Grillo
2011-09-15
Okej men ett rätt tråkigt mysterium som inte hade någon logisk slutkläm. Klarar bechdeltestet.
Kajsa91
2011-07-28
Gillar dessa filmer, visst.. Samma sak som beck och det, så inget nytt eller så. Men hon som spelar Maria Wern är även otroligt vacker, haha. En sak som dock drar ner på det mycket är att de som spelar döda ANDAS och BLINKAR! En himla störande sak.
Bimmen
2011-07-16
Jag har inte sett någon av Maria Wern-filmerna förut. Inte heller dom teveserier som har sänts på teve. Däremot har jag läst några av böckerna om Maria Wern av Anna Jansson. Filmen var helt okej. En ganska så ordinär svensk kriminalfilm. Klart sevärd för en stunds underhållning. Och jag gillar Eva Röse som spelar huvudrollen.