3.5

Marias väg

Maria är 14 år gammal och bor med sin familj i ett fundamentalistiskt katolskt samhälle. Hon lever sin vardag i den moderna världen, men hennes hjärta tillhör Jesus. Hon vill följa honom, bli ett helgon och komma till himlen ? precis som de heliga barn som hon alltid hört om.

Originaltitel Kreuzweg
Alternativ titel Stations of the Cross
Regissör Dietrich Brüggemann
Manus Dietrich Brüggemann, Anna Brüggemann
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Lea van Acken, Franziska Weisz, Florian Stetter, Lucie Aron, Moritz Knapp, Michael Kamp, Georg Wesch, Chiara Palmeri, Linus Fluhr, Birge Schade, Ramin Yazdani, Hanns Zischler, Anna Brüggemann, Sven Taddicken

Skapad 2019-10-11 av ehansi
Vad innebär det att vara djupt troende och hur lever man egentligen utan synd? Dessa är några av frågorna som fjortonåriga Maria ställs inför i den prisbelönta \"Kreuzweg\", som på svenska f...   Läs mer »

Raimo_1985
2019-10-17
Riktigt bra om religiösa fanatiker men huga vad bedrövligt.
V70
2018-08-16
Ruggig och sevärd om man orkar med det religiösa babblet.
2018-02-11
Aningen ojämn film. Vissa scener är faktiskt hopplöst tråkiga, medan andra är fullkomligt lysande. På det stora hela en bra men onödigt trist film om helt vanliga religitards. Lea von Acken är sanslöst bra. (8+/15)
Metheuz
2015-10-02
Det finns kanske en bra film här nånstans men jag blir mest bara förbannad på alla religiösa dumheter. Mamman var inte direkt den mest sympatiska individen man sett på film om man säger så.
labi
2015-09-18
En del riktigt starka scener, Lea van Acken är ett fynd, men en del övertydlighet varvat med dramaaaaatenskådespeleri drar ner helheten. Gillar öppna slut, men kan inte komma ifrån att filmen känns en aning rumphuggen.
Hypostas
2015-08-06
Strålande! Den här filmen gav mig tillbaka tron [sic!] på filmen som konstart.
KyLLo
2015-07-23
Filmningen påminner om Roy Andersson. Ofta ganska långa scener med stillastående kamera och fint foto, men tempot är högre och replikerna fler. Dialogerna är välskrivna och det är bra prestationer rakt över, känns avslappnat men ändå fokuserat. En tragisk film med budskap om tro och gamla värderingar som krockar med nya. Känner man inte igen sig i värderingarna kan man säkert roas åt ett och annat också, inte minst att Roxettes musik framställs som satanistisk. Det enda jag är direkt kritisk till är slutscenerna, som jag inte tycker passar ihop riktigt med resten av filmen. Det känns mest som att det är en nödlösning för att få med ett visst budskap än en naturlig utveckling av storyn. Det medför att fyran hänger mycket löst.
Groom
2015-05-20
Passar utmärkt för teater?
emsir
2015-02-19
Blev förvånad över att scenerna (ca 15 stycken totalt) var så gripande, trots att de var så långa och statiska. Men lite långsamt blev det ändå ibland.
myslas
2014-11-25
Rymmer så mycket olika känslor att kroppen bara skakar. Bland det mest brutala jag sett i en biosalong men även bland det mest vackra. Älskar de långa tagningarna och det statiska fotot. Underbara rolltolkningar från hela ensemblen. Årets bästa film för mig än så länge.