3.2

Marie Walewska

Napoleon Bonaparte skiljer sig från kejsarinnan Josephine och uppvaktar grevinnan Marie Walewska. De lever till en början lyckligt tillsammans, och Marie blir gravid. När hon ska berätta det för Napoleon får hon veta att han tänker gifta sig med en annan kvinna för politiska syften.

Originaltitel Conquest
Regissör Clarence Brown, Gustav Machatý
Manus S N Behrman, Waclaw Gasiorowski, Samuel Hoffenstein, Helen Jerome, Salka Viertel
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Greta Garbo, Charles Boyer, Reginald Owen, Alan Marshal, Henry Stephenson, Leif Erickson, Dame May Whitty, Maria Ouspenskaya, C Henry Gordon, Claude Gillingwater, Vladimir Sokoloff, George Houston

Astrojacob
2013-12-07
Min 12:e Garbo men nominerade Boyer stjäl nästan alla scener. Helt ok melodram om Napoleon men ljuv insats från Garbo. Knapp Fyra. PS. Både den verkliga Walewska o Drottning Kristina var födda den 7 december, Garbo spelat båda. :)
goeran
2012-11-12
Clarence Browns film Marie Walewska från 1937 är ett sevärt romantiskt kostymdrama som lever mycket på Greta Garbos insats i huvudrollen (men även Charles Boyer, i rollen som Napoleon, är helt okey). Med den historiska korrektheten är det däremot si och så.
HerrArne
2009-08-01
Påkostat kostymdrama med några glimrande scener. Svag fyra.
MaraJade
2006-12-04
Filmer som baseras på verkliga händelser, speciellt romantiska sådana gillar jag. Charles Boyer är perfekt för rollen som Napoleon, men tyvärr känns inte Greta Garbo helt rätt för rollen som Marie Walewska. Garbos är agerande är lite stelt och hon har en tendens att spela över lite i vissa scener.