3.8

Marketa Lazarová

Baserad på Vladislav Vancuras roman om den tjeckoslovakiska legenden om Marketa Lazarova.

Originaltitel Marketa Lazarová
Regissör Frantisek Vlacil
Manus Frantisek Vlacil
Genre 60-tal, Romantik, Drama
Skådespelare Magda Vásáryová, Vladimír Mensík, Frantisek Velecký, Josef Kemr, Harry Studt, Vlastimil Harapes, Karla Chadimová, Nada Hejna, Jaroslav Moucka, Zdenek Kryzánek, Pavla Polaskova, Michal Kozuch, Karel Vasicek, Ivan Palúch, Martin Mrazek, Václav Sloup

Gakidou
2014-09-09
Andra titten. Det här är en av mitt livs verkligt superlativa filmupplevelser.
Slowdive2
2013-04-26
Det är tveksamt om jag under min livstid kommer att bemöda mig med att ta reda på nödvändiga fakta till denna film. Ändå förklaras regelbundet i filmen med återkommande textrutor. Om du ändå tänker se denna film - läs på innan så att du åtminstone skapar dig en chans att följa med i historien.
sunvalley
2013-01-14
Läs Huizingas Ur medeltidens höst, se den här filmen, utforska de av Tarkovskij beundrade ikonmålarna. Sen fattar du varför medeltiden är the shit.
Sznax
2012-09-23
Dålig musik, förvirrande karaktärer, fula vargar och väldigt svår att å grepp om. Samtidigt gjord med precis rätt känsla som suger in en i filmen. Kunde kapat sista halvtimmen. Betyg 5.7
Tonti
2012-09-19
Mördande tråkigt om män som slår ihjäl varandra i snö och en kvinna som går naken över en blommande äng. Inledningsscenen är riktigt stämningsfull och lovade gott men sedan bär det av utför. Fotot som är så hyllat upplevde jag som väldigt ojämnt och ofta ganska illa utnyttjat och ljudarbetet är utan tvekan bland de sämsta jag stött på, särskilt röstdubbningen som är helt horribel. Varför de har spelat in dialogen i en brunn kommer jag aldrig att få veta och inte heller varför alla alltid var så arga under medeltiden. Men det är klart, de hade ju några riktigt bistra vintrar under 1300-talet om det nu kan vara där de befinner sig. Det finns få saker som är så ointressant som att titta på män i vargpäls som kastar stora stenblock i huvudet på varandra i tre timmar. Klart slut.
apmannen
2012-09-19
Lysande inledning på cinematekethösten tillsammans med kulturrävar, insmugglad rödvin och en strålande rulle. En film som verkligen inte var något för amatörer. Det är 100% såhär jag föreställer mig medeltiden. Sen kan man ju aldrig få för mycket djur, mjöldryga-inspirerade kläder och tjeckisk medeltidsvoodoo. Otrolig musik. Stundtals bisarrt schysst bildkomposition. Efter kom en gubbe fram och förklarade för mitt sällskap att han hittat Noaks ark på Google Earth. Bara på Cinemateket barn, bara på Cinemateket.
KimEkberg
2012-09-18
nämen jag gillar det magiska med vargarna och så, jag gillar det religilösa med musiken och så, och framför allt var fotot helt jävla briljant. men filmen var inte helt lätt att orka med eftersom den var ganska köns-mystisk och barbarisk. massa karlar med två tänder som slår ihjäl varandra i tre timmar. kanske ska man se det djupare på nåt vis, men min koncentrationsförmåga satte stopp. det jag såg var mest en tom men snygg film.
Lillaprinsen
2012-09-18
Gåtfull i multipel bemärkelse och en av de sannerligen ikoniska europeiska mästerverken. Dess estetik är kaotisk men funkar fantastiskt, och är mycket effektiv för dess eskapistiska syfte. En film som knyter sig i magen och som sätter sig.
#54
2012-05-20
Inte helt lätt att ta till sig.
Joyfulsounds
2010-05-25
Det här var riktigt vackert, men lite väl svårbegriplig, och något lång. Men en svag fyra kan den la få...