3.7

Marley

En dokumentär om en av världens mest älskade musikikoner. Bob Marleys musik- och kärleksbudskap är kända över hela världen och nu berättas äntligen den fullständiga historien om hans liv. Den hyllade regissören Kevin Macdonald har med hjälp av Marleys släkt skapat en unik dokumentär om hur en av musikhistoriens mest inflytelserika artister levde och påverkade omvärlden. I "Marley" har hans familj för första gången godkänt att man använder material ur deras eget, privata arkiv.

Originaltitel Marley
Regissör Kevin Macdonald (I)
Genre Dokumentär, 2010-tal

RustyFilm
2017-11-13
En högintressant dokumentär om Bob Marley (skaparen av reggaemusiken). Född i Jamaica 1945. Död i Miami 1981. Mamma är en 16-årig jamaicansk flicka och pappa en över 60 årig brittisk militär. Mycket intervjuer med närstående personer och filminslag från olika framträdande driver filmen. Och som sagt mycket intressanta händelser finns i Marleys 36 år korta liv. Dödsorsak var en dåligt omhändertagen cancer (malignt melanom), började i stortån och spred sig i hela kroppen. Regi: Kevin MacDonald
Bernhard99
2017-03-18
fantastisk historia, fantastisk musik, särskilt de tidiga åren.
mr_magi
2017-02-04
Suverän!
Sznax
2014-12-26
Det kommer bli svårt att göra en mer övergripande film om Bob Marley. Man kan absolut kritisera filmen för att den inte gör några mer ingående svängar, allting behandlas ganska ytligt, men för mig gör det inte så mycket. Intervjuerna och arkivmaterialet är fantastiskt och musiken gör det till en verklig njutning. Betyg 7.8
Raimo_1985
2013-06-16
Jag tyckte väldigt mycket om den! Fick lära mig massa nytt om Bob som person. Intressant. Allt detta är värd en fyra. Men i nästa dokumentär vore det skoj att få mer berättat om musiken.
Krantzylvania
2013-06-08
Jag är inte ett fan av ämnet, jag tycker att reggae är okej, Men Bob Marley och allt som har med Jamaica att göra är intressant, jag tänkte skicka sms men ville inte ta blicken från tv-skärmen, kunde varit längre!
Valarn
2013-03-21
Lite för lång, ja. Väldigt fint berättad. Sentimental, utan att spela på våra känslokort. Och väldigt, väldigt informativ. En av de bättre dokumentärer som kommit de senaste fem åren. 4/6
svältaren
2013-02-16
Jag instämmer med Borrman. Ett rutinarbete som följer den gamla trista mallen. Föga inspirerande. Något jag har svårt att förstå: Varför tycker många på Filmtipset att en film förtjänar högre betyg om man "är fan" av ämnet? Borde man inte då istället beklaga att ämnet fick en ovärdig behandling? (Till filmens försvar fanns det åtminstone en del fint arkivmaterial att njuta av.)
PeterPlysch
2013-02-09
Fokuserar mer på personen Bob än på musiken. Försöker förklara hur han blev den han blev. Intressanta tolkningar, t ex om fadern och Cornerstone. Historieskrivningen har lite luckor här och där, men på det hela taget mycket bra och instressant.
Borrman
2012-10-13
Långtråkig, glamoriserande och ganska ointressant under stora delar av denna allt för långa dokumentär. återberättare från det förflutna som berättar löjliga minnen och alla säger samma sak.