Marmeladupproret

Professor Karl Henrik Eller kommer hem till kedjehuset i en förort. Han bär på en papperskasse från OBS. Han säger hej till sin fru Maj och de börjar båda att plocka varor ur kassen. De växlar några ord utan att lyssna på varandra. Aprikosmarmelad? frågar plötsligt Maj med en burk i handen. Ja, säger Karl Henrik. Så länge jag kan minnas har vi ätit apelsinmarmelad i det här huset, säger hon. Då lämnar Karl Henrik hemmet. Han köper toalettartiklar och kläder och tar in på hotell. På hotellet blir han uppsökt av en journalist, Anna-Berit, från tidningen Just Då. Hon vill intervjua honom för en artikel om den nya singelmänniskan. Det är ett ämne som tidningen tänker satsa stort på.

Originaltitel Marmeladupproret
Alternativ titel Marmalade Revolution
Regissör Erland Josephson
Manus Erland Josephson
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Erland Josephson, Bibi Andersson, Marie Göranzon, Jan Malmsjö, Charlotta Larsson, Ulf Palme, Kristina Adolphson, Ingvar Kjellson, Meta Velander, Börje Ahlstedt, Christina Carlwind, Björn Gustafson, Susanna Hellberg, Olof Lundström Orloff

Albion
2020-10-22
Det här får väl betecknas som en orgie i obegriplig existentiell ångest där huvudpersonen går omkring i en av tidernas värsta peruker. Titeln på filmen är däremot rolig, lockande och träffande. Men filmen är nära på outhärdlig där Josephsons pladder är värre än någonsin. Betyget blir en svag 2;a, dvs 2-
Tonti
2012-05-05
Har i vissa stunder potential att vara en bra och originell film men hantverket är tyvärr för dåligt och dialogen ofta misslyckad. Scenen med Jan Malmsjö är verkligen oerhört plågsam i all sin uselhet. Samtidigt är Josephson bra i en för honom mycket ovanlig roll och ibland glimrar det i korta ögonblick till av inspiration. Men det är helt klart inte en bra film.

2012-05-05
Jag är förvånad över den undermåttliga kritiken, för mig var det en klart bra film som skildrar att vi människor blir till det som andra får oss att verka som. En stabil trea, hoppas att den kommer ut på Dvd.
sirkurt
2012-05-04
En väldigt annorlunda film vilket är kul men inte särskilt bra för det. Väldigt segt och tröttsamt till slut med ojämnt skådespeleri däremot är Bibi Andersson väldigt bra.