3.6

Marriage Story

En teaterregissör och hans skådespelande fru kämpar med en skilsmässa som påverkar dem hårt både privat och i arbetet.

Originaltitel Marriage Story
Regissör Noah Baumbach
Manus Noah Baumbach
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Scarlett Johansson, Adam Driver, Azhy Robertson, Laura Dern, Merritt Wever, Ray Liotta, Julie Hagerty, Alan Alda, Mark O'Brien, Kyle Bornheimer, Mickey Sumner, Brooke Bloom, Annie Hamilton, Roslyn Ruff

Smultronsylt
2021-08-13
Jag tyckte mycket om den och den berörde mig känslomässigt.
PeterTheW
2021-03-06
Fantastisk!
staten
2021-03-04
Älskade denna. Något överraskande då jag inte brukar vara så förtjust i Baumbachs filmer och hans förkärlek för extremt emotionellt skadade individer. Det brukar bli väl kyligt för min smak. Här blandas detta upp skickligt med värme och jag faller pladask. Enormt bra skådespeleri där karaktärer tillåts förändras och manuset avslöjar nya nyanser av de hela tiden. En fröjd.
the-godfather
2021-02-14
En mycket bra och rörande film. Filmer engagerar mig hela tiden, trots den långa speltiden med superba skådespelar prestationer från Johansson och Driver. Driver och Johansson har en mycket bra scen som bara den är Oscar värdig. Filmens styrka är dess dialog och känslorna som den förmedlar fram gällande skilsmässor och den psykiska påfrestningen som följer, och filmen gör det på ett mycket bra sätt. Får en fyra utav fem i betyg, sevärd.
vonadel
2020-12-10
Försök nr 1 var se denna med respektive. Trodde det skulle vara en lämplig film, men blev ingen större succé. Hon somnade efter ett tag, och jag kände mig inte heller speciellt engagerad. Det bara tuggade på liksom. Visst, skådespelet var imponerande, men det räckte inte riktigt. Stängde av efter ett tag då det inte kändes så kul att titta själv. Ett bra tag efter bestämde jag mig ändå att jag ville se klart den. Den "borde" ju vara bra. Blev ännu mer impad av Johansson o Driver, men inte mer. Räcker ändå till 6/10.
Arensberg
speciellt advokaterna!!
Arensberg
2020-05-01
verkligen förvånad av denna, oväntat välspelat...kammarspel?
BarryHero
2020-05-01
Ännu en personlig film från duktige Noah Baumbach. Den mästerliga scenen i Adam Drivers lägenhet mellan Adam Driver och Scarlett Johansson höjer nästan ensam upp filmen till en femma - otroligt välspelad scen. Johansson och Driver är som sagt briljanta och Laura Dern spelar ond advokat på ett väldigt effektivt sätt. Advokat- och rättegångsscenerna är nästan det bästa med filmen.
Albion
2020-03-02
En film som förstås berör och sätter tankarna i rörelse. Det här med barn och långa avstånd vid skilsmässa är ingredienser som verkligen är betungande. Filmen som sådan försöker vara ganska smutsig emellanåt men jag får aldrig känslan av att det är på allvar, det känns väldigt mycket filmatisering över det här även om man kan sätta sig in i deras respektive anfallsvinklar. Men det är fina rollbesättningar rakt igenom, inklusive birollerna. Dessutom kryddat med en rejäl skopa svart humor som ger en bra motvikt mot dysterheten. Betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
dr_Robert
2020-02-10
”Scarlett” and ”Adam” are in love, but their relationship is doomed. And when the shit hits the fan, it gets dirty. Two nice people who I can identify with ends up as puppets in their own story. The film hits where it hurts and I don’t think it has received the acclaim it should have.