3.6

Marriage Story

Berättelsen följer en skilsmässa som sträcker sig från New York till Los Angeles.

Originaltitel Marriage Story
Regissör Noah Baumbach
Manus Noah Baumbach
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Merritt Wever, Ray Liotta, Julie Hagerty, Alan Alda, Mark O'Brien, Kyle Bornheimer, Mickey Sumner, Azhy Robertson, Brooke Bloom, Annie Hamilton, Roslyn Ruff

Albion
2020-03-02
En film som förstås berör och sätter tankarna i rörelse. Det här med barn och långa avstånd vid skilsmässa är ingredienser som verkligen är betungande. Filmen som sådan försöker vara ganska smutsig emellanåt men jag får aldrig känslan av att det är på allvar, det känns väldigt mycket filmatisering över det här även om man kan sätta sig in i deras respektive anfallsvinklar. Men det är fina rollbesättningar rakt igenom, inklusive birollerna. Dessutom kryddat med en rejäl skopa svart humor som ger en bra motvikt mot dysterheten. Betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
dr_Robert
2020-02-10
”Scarlett” and ”Adam” are in love, but their relationship is doomed. And when the shit hits the fan, it gets dirty. Two nice people who I can identify with ends up as puppets in their own story. The film hits where it hurts and I don’t think it has received the acclaim it should have.
Ful_fisk
2020-02-09
Lysande av skådespelarna och överlag en riktigt stabil och stark film! Driver och Johansson har nog aldrig varit bättre, och även birollerna imponerar. En av årets bästa filmer.
Björkman
2020-02-03
Film om två huvudkaraktärer som är sympatiska och osympatiska omvartannat (inte ens deras barn känns särskilt genomsympatiskt). Även birollerna är måttligt sympatiska (Laura Derns advokat inte minst), undantaget möjligen Alan Aldas advokat. Många bra skådespelarinsatser, men filmen i sig är inte mer än okej. Det är stundtals problem med tempot och man stör sig en del på att karaktärerna känns en aning överdrivna. Bitvis glimtar filmen till med riktigt bra scener, men på det hela taget räcker det inte för att höja betyget till mer än en mycket stark tvåa för mig.
2020-02-02
Jag har så svårt för att ta till mig personer och relationer som kommunicerar så här dåligt, även om det är en stor del av poängen med filmen så blir jag så frustrerad att jag helt tas ur filmen. Att fyran ändå är helt given, även om den inte är stark, är ett väldigt gott omdöme! Välspelad och snyggt berättad och bjuder på mycket humor och även om känslorna sällan når särskilt djupt så finns dom ändå där hela tiden. Mycket bra film!
servadac
2020-02-01
Det blir lite väl quirky, människorna och situationerna känns inte realistiska och därmed svåra att relatera till. Som en en dålig variant av Kramer vs Kramer.
emmacecilia
2020-01-19
Helt min typ av film egentligen. Men jag upplevde att det var för mycket som glappade här, jag tänkte för många "men varför...?" och "men hur blev det sådär egentligen?".
best_jeppe
2020-01-17
Riktigt riktigt bra. Och i egenskap av att vara gift sedan 6 år (men ingen skilsmässa hittills *peppar peppar*) så känner jag igen mig otroligt mycket i karaktärerna och hur de hanterar situationer osv. För mig kändes det hela otroligt autentiskt helt enkelt. Johansson och Driver gör riktigt bra prestationer så att det verkligen går in i hjärteroten. För er som inte är gifta än eller inte har haft ett långvarigt förhållande så kan jag säga att den här filmen är en ganska klockren representation över hur det är, även utan skilsmässa. Stabil 4a.
hsimpson
2020-01-16
Divorce Story, snarare. Inte mycket till äktenskap att tala om här, ens när de var gifta. Stackars unge.
miguelmetal
2020-01-13
Både Scarlett Johansson och Adam Driver briljerar i sina roller. Det bästa med hela filmen? När en av huvudrollsinnehavarna brister ut i spontansång på en pianobar. WOW! Ett mästerverk och inget annat!