3.6

Marriage Story

En teaterregissör och hans skådespelande fru kämpar med en skilsmässa som påverkar dem hårt både privat och i arbetet.

Originaltitel Marriage Story
Regissör Noah Baumbach
Manus Noah Baumbach
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Scarlett Johansson, Adam Driver, Azhy Robertson, Laura Dern, Merritt Wever, Ray Liotta, Julie Hagerty, Alan Alda, Mark O'Brien, Kyle Bornheimer, Mickey Sumner, Brooke Bloom, Annie Hamilton, Roslyn Ruff

Arensberg
speciellt advokaterna!!
Arensberg
2020-05-01
verkligen förvånad av denna, oväntat välspelat...kammarspel?
BarryHero
2020-05-01
Ännu en personlig film från duktige Noah Baumbach. Den mästerliga scenen i Adam Drivers lägenhet mellan Adam Driver och Scarlett Johansson höjer nästan ensam upp filmen till en femma - otroligt välspelad scen. Johansson och Driver är som sagt briljanta och Laura Dern spelar ond advokat på ett väldigt effektivt sätt. Advokat- och rättegångsscenerna är nästan det bästa med filmen.
Albion
2020-03-02
En film som förstås berör och sätter tankarna i rörelse. Det här med barn och långa avstånd vid skilsmässa är ingredienser som verkligen är betungande. Filmen som sådan försöker vara ganska smutsig emellanåt men jag får aldrig känslan av att det är på allvar, det känns väldigt mycket filmatisering över det här även om man kan sätta sig in i deras respektive anfallsvinklar. Men det är fina rollbesättningar rakt igenom, inklusive birollerna. Dessutom kryddat med en rejäl skopa svart humor som ger en bra motvikt mot dysterheten. Betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
dr_Robert
2020-02-10
”Scarlett” and ”Adam” are in love, but their relationship is doomed. And when the shit hits the fan, it gets dirty. Two nice people who I can identify with ends up as puppets in their own story. The film hits where it hurts and I don’t think it has received the acclaim it should have.
Ful_fisk
2020-02-09
Lysande av skådespelarna och överlag en riktigt stabil och stark film! Driver och Johansson har nog aldrig varit bättre, och även birollerna imponerar. En av årets bästa filmer.
Björkman
2020-02-03
Film om två huvudkaraktärer som är sympatiska och osympatiska omvartannat (inte ens deras barn känns särskilt genomsympatiskt). Även birollerna är måttligt sympatiska (Laura Derns advokat inte minst), undantaget möjligen Alan Aldas advokat. Många bra skådespelarinsatser, men filmen i sig är inte mer än okej. Det är stundtals problem med tempot och man stör sig en del på att karaktärerna känns en aning överdrivna. Bitvis glimtar filmen till med riktigt bra scener, men på det hela taget räcker det inte för att höja betyget till mer än en mycket stark tvåa för mig.
2020-02-02
Jag har så svårt för att ta till mig personer och relationer som kommunicerar så här dåligt, även om det är en stor del av poängen med filmen så blir jag så frustrerad att jag helt tas ur filmen. Att fyran ändå är helt given, även om den inte är stark, är ett väldigt gott omdöme! Välspelad och snyggt berättad och bjuder på mycket humor och även om känslorna sällan når särskilt djupt så finns dom ändå där hela tiden. Mycket bra film!
servadac
2020-02-01
Det blir lite väl quirky, människorna och situationerna känns inte realistiska och därmed svåra att relatera till. Som en en dålig variant av Kramer vs Kramer.
emmacecilia
2020-01-19
Helt min typ av film egentligen. Men jag upplevde att det var för mycket som glappade här, jag tänkte för många "men varför...?" och "men hur blev det sådär egentligen?".