3.6

Marriage Story

En teaterregissör och hans skådespelande fru kämpar med en skilsmässa som påverkar dem hårt både privat och i arbetet.

Originaltitel Marriage Story
Regissör Noah Baumbach
Manus Noah Baumbach
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Scarlett Johansson, Adam Driver, Azhy Robertson, Laura Dern, Merritt Wever, Ray Liotta, Julie Hagerty, Alan Alda, Mark O'Brien, Kyle Bornheimer, Mickey Sumner, Brooke Bloom, Annie Hamilton, Roslyn Ruff

the-godfather
2021-02-14
En mycket bra och rörande film. Filmer engagerar mig hela tiden, trots den långa speltiden med superba skådespelar prestationer från Johansson och Driver. Driver och Johansson har en mycket bra scen som bara den är Oscar värdig. Filmens styrka är dess dialog och känslorna som den förmedlar fram gällande skilsmässor och den psykiska påfrestningen som följer, och filmen gör det på ett mycket bra sätt. Får en fyra utav fem i betyg, sevärd.
vonadel
2020-12-10
Försök nr 1 var se denna med respektive. Trodde det skulle vara en lämplig film, men blev ingen större succé. Hon somnade efter ett tag, och jag kände mig inte heller speciellt engagerad. Det bara tuggade på liksom. Visst, skådespelet var imponerande, men det räckte inte riktigt. Stängde av efter ett tag då det inte kändes så kul att titta själv. Ett bra tag efter bestämde jag mig ändå att jag ville se klart den. Den "borde" ju vara bra. Blev ännu mer impad av Johansson o Driver, men inte mer. Räcker ändå till 6/10.
Arensberg
speciellt advokaterna!!
Arensberg
2020-05-01
verkligen förvånad av denna, oväntat välspelat...kammarspel?
BarryHero
2020-05-01
Ännu en personlig film från duktige Noah Baumbach. Den mästerliga scenen i Adam Drivers lägenhet mellan Adam Driver och Scarlett Johansson höjer nästan ensam upp filmen till en femma - otroligt välspelad scen. Johansson och Driver är som sagt briljanta och Laura Dern spelar ond advokat på ett väldigt effektivt sätt. Advokat- och rättegångsscenerna är nästan det bästa med filmen.
Albion
2020-03-02
En film som förstås berör och sätter tankarna i rörelse. Det här med barn och långa avstånd vid skilsmässa är ingredienser som verkligen är betungande. Filmen som sådan försöker vara ganska smutsig emellanåt men jag får aldrig känslan av att det är på allvar, det känns väldigt mycket filmatisering över det här även om man kan sätta sig in i deras respektive anfallsvinklar. Men det är fina rollbesättningar rakt igenom, inklusive birollerna. Dessutom kryddat med en rejäl skopa svart humor som ger en bra motvikt mot dysterheten. Betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
dr_Robert
2020-02-10
”Scarlett” and ”Adam” are in love, but their relationship is doomed. And when the shit hits the fan, it gets dirty. Two nice people who I can identify with ends up as puppets in their own story. The film hits where it hurts and I don’t think it has received the acclaim it should have.
Ful_fisk
2020-02-09
Lysande av skådespelarna och överlag en riktigt stabil och stark film! Driver och Johansson har nog aldrig varit bättre, och även birollerna imponerar. En av årets bästa filmer.
Björkman
2020-02-03
Film om två huvudkaraktärer som är sympatiska och osympatiska omvartannat (inte ens deras barn känns särskilt genomsympatiskt). Även birollerna är måttligt sympatiska (Laura Derns advokat inte minst), undantaget möjligen Alan Aldas advokat. Många bra skådespelarinsatser, men filmen i sig är inte mer än okej. Det är stundtals problem med tempot och man stör sig en del på att karaktärerna känns en aning överdrivna. Bitvis glimtar filmen till med riktigt bra scener, men på det hela taget räcker det inte för att höja betyget till mer än en mycket stark tvåa för mig.
2020-02-02
Jag har så svårt för att ta till mig personer och relationer som kommunicerar så här dåligt, även om det är en stor del av poängen med filmen så blir jag så frustrerad att jag helt tas ur filmen. Att fyran ändå är helt given, även om den inte är stark, är ett väldigt gott omdöme! Välspelad och snyggt berättad och bjuder på mycket humor och även om känslorna sällan når särskilt djupt så finns dom ändå där hela tiden. Mycket bra film!