3.2

Marshall

Den sanna historien om den unge advokaten Thurgood Marshall som blev den första afro-amerikanska domaren i högsta domstolen i USA och rättegångsfallet som banade vägen för Marshall. Under rättegången stred han sida vid sida med advokaten Sam Friedman som inte hade någon som helst erfarenhet av kriminalfall. Fallet de tog sig an kom att bli en stor utmaning, att försvara Joseph Spell en svart chaufför som blivit anklagad av sin vita uppdragsgivare Eleanor Strubing för sexuellt ofredande och mordförsök.

Originaltitel Marshall
Regissör Reginald Hudlin
Manus Jacob Koskoff, Michael Koskoff
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Chadwick Boseman, Josh Gad, Kate Hudson, Sterling K Brown, Dan Stevens, James Cromwell, Keesha Sharp, Roger Guenveur Smith, Derrick Baskin, Barrett Doss, Zanete Shadwick, John Magaro, Ahna O'Reilly, Jussie Smollett, Jeremy Bobb, Jeffrey DeMunn

Christofer
2019-04-24
Helt okej, men kanske inte världens mest rafflande story rent underhållningsmässigt. Dock en helt annan sak i verkligheten förstås.
2018-11-05
Snark i kubik!
PeterTheW
2018-01-19
Mycket fin, om än inget direkt nytt.
Bomkia
2018-01-01
Boseman fungerar väl som Marshall och Gad sköter sig, men detta var inte den filmen jag ville se - jag hade förväntat mig en biografi över en av USA:s mest berömda advokater och jag fick ett rättegångsdrama med rasistiska undertoner. Bra för vad det var. 3+
Jaganatha
2017-11-13
Bra, men inte jättespännande rättsprocessfilm om två advokater som åtar sig uppdraget att försvara en svart man anklagad för att ha våldtagit en vit kvinna. Enligt filmen var det ett viktigt fall för medborgarrättsrörelsen NAACP att vinna för att till slut nå fram till lika rättigheter oavsett hudfärg I USA. Det märks att filmen är gjord med andra mål för ögonen än pengar och omedelbar publik framgång och det utmärkta skådespeleriet förhöjer slutresultatet avsevärt. Boseman, Gad och Cromwell briljerar i sina roller.