3.4

Marty

Marty är en slaktare på väg mot medelåldern. Alla, med hans mor i spetsen, tjatar på honom om att han ska skaffa en fru, men Marty tycks inte ha någon tur hos kvinnorna.

Originaltitel Marty
Regissör Delbert Mann
Manus Paddy Chayefsky
Genre Drama, Romantik, 50-tal
Skådespelare Ernest Borgnine, Betsy Blair, Esther Miniciotti, Augusta Ciolli, Joe Mantell, Karen Steele, Jerry Paris, James Bell, John Dennis, Frank Sutton, Minerva Urecal, Alan Wells

hsimpson
2020-09-02
Välspelad, framför allt av Borgnine, och en fin och ganska trivsam upplevelse. Men den är väl inte välskriven hela vägen och slutar lite rumphugget. En del irriterande karaktärer också. En trea kan den ändå få, men jag hade allt högre förväntningar på den här.
Bomkia
2019-01-19
Söt liten historia om en man som finner kärlek. Borgnines bästa roll. 4+
StureStenhög
2018-04-10
En trevlig gammal rulle som både reflekterar sin tid väldigt väl i form av könsroller osv, men som samtidigt också utmanar sin tids attityder lite grann, och som känns före sin tid i de teman den tar upp. 50-talet framstår sannerligen som en väldigt utseendefixerad tid när man ser detta, till viss komisk effekt ska sägas, och den inte överdrivet oattraktiva skådespelare man väljer att spela den oattraktiva kvinnan säger väl en del om Hollywood. Men hon är iaf bra, och det är Ernest Borgnine också, och det är lätt att sympatisera med de två. Det är även en ovanligt jordnära film för att vara en amerikansk film från den här eran. Trean är hyfsat stark
Pi-R
2018-04-04
Skådespeleriet – inte minst Borgnine – är bra, men filmen är frustrerande full av jobbiga karaktärer som beter sig frusrerande och gapar och skriker. När filmen var slut var det bara vansinnigt skönt att slippa från dem; om detta är igenkänning för folk så måste jag på djupet beklaga. Till på köpet slutar filmen när den i mitt tycke borde börja (resonemanget kring detta blir dock svårt att föra utan vad jag antar måste beräknas som spoilers).
Roswall
2017-08-25
En mycket fin och förvånande bra film!
Tonti
2016-10-30
En rätt unik film måste man ju säga. Första halvan är magisk, sen blir det lite mer förutsägbart. Fast inte så farligt. Själva Marty är en av de verkligt stora filmkaraktärerna. Jäkla fin.
KimEkberg
2016-03-01
ja, jag gillar att den är så down to earth. riktigt bra när han bara sitter och snackar med sin morsa och dylikt. lite tråkigt att han måste leva upp till någon slags story, men det är väl en del av vad de ville.
Ful_fisk
2016-02-09
En film som kändes väldigt jordnära och äkta. Enkelheten är filmens briljans, och jag finner mig direkt investerad i Martys liv och strävan. Dessutom är det en hög igenkänningsfaktor. En pärla med lysande skådespeleri från de flesta, inte minst Ernest Borgine.
Merwinna
2016-01-09
Glömde en aspekt som filmen tar upp: detta att familejmedlemmar och vänner ofta SÄGER att de önskar att deras son/dotter/syster/syskon/vän/väninna/whatever ska finna en partner och bli lycklig. Men när det kommer till kritan, så är det inte ovanligt att de reagerar precis som vissa här i filmen: de börjar oroa sig för att förlora sin släkting/vän och få det sämre själva, och därför motarbetar de det nya förhållandet genom att t.ex. leta fel på partnern och försöka förmå sin släkting/vän att inte träffa denne/denna mer. Har sett detta SÅ många gånger i verkligheten!
Merwinna
2016-01-06
Bra, fin, varm och klarsynt film om ensamhet och sökande efter kärlek. Många människor världen över lär ha känt igen sig i denna film! Den är inspirerande och ger hopp - mer än de vanliga Hollywoodfilmerna där karaktärerna alltid träffar superattraktiva drömprinsar och -prinsessor, som de alltid får på slutet. I verkligheten händer ju knappast det, utan det som KAN hända är, att två ensamma människor med diverse nackdelar på partnermarknaden faktiskt kan träffa varandra, och ge det en chans.