2.7

Mary Poppins kommer tillbaka

Mary Poppins är den praktiskt taget helt perfekta barnsköterskan med unika magiska färdigheter. Hon kan förvandla den tråkigaste uppgift till ett oförglömligt, fantastiskt äventyr. I den här helt nya uppföljaren kommer Mary Poppins tillbaka för att hjälpa nästa generation i Banks-familjen hitta den glädje som saknas i deras liv. Den gåtfulla barnsköterskan får hjälp av sin vän Jack, en optimist som har till yrke att tända lamporna på Londons gator, och som sprider både ljus och glädje.

Originaltitel Mary Poppins Returns
Alternativ titel Mary Poppins 2
Regissör Rob Marshall
Manus David Magee
Genre Familjefilm, Musikal, Fantasy, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Emily Blunt, Lin-Manuel Miranda, Ben Whishaw, Emily Mortimer, Pixie Davies, Nathanael Saleh, Joel Dawson, Julie Walters, Meryl Streep, Colin Firth, Jeremy Swift, Kobna Holdbrook-Smith, Dick Van Dyke, Angela Lansbury, David Warner, Jim Norton

abnormal
2019-04-19
Klarar tyvärr av den här lika dåligt som originalet. Har svårt för omotiverad stegdans på cykel och väääldigt långa nummer. Kan tänka mig att det är en värdig uppföljare för den som gillar originalet, men för mig är det lite av en pina. Torde passa bra för barn. Highlightsen är några korta dialoger som är småkul.
2019-04-07
Nej, lika löjlig som det första filmen. Säkert bra för barn men inte för mig...
Robkiller
2019-04-06
Barnfilm för de minsta, med en massa omotiverat sjungande mest hela tiden... suck.
lumberdajack
2019-01-05
Sällan man får en vind av så stark positivism rakt i ansiktet. Väldigt old school-musikal. Musiken känns verkligen 1950-tal. Går det hem idag? Jag gillar det, men undrar vad kidsen tycker. Väldigt bra skådespelare i alla roller. Dock så kanske den hade behövt lite mer smärta för att man skulle bli berörd på riktigt.
haajen
2019-01-03
Samma film en gång till, ojämnt men med en del riktigt fina scener. Inte dåligt men heller inget som lämnar några djupare spår.
myslas
2019-01-02
Mary Poppins var en av mina absoluta favoritfilmer när jag var liten och jag lyssnade ständigt på det lysande soundtracket. Även som vuxen uppskattar jag filmen väldigt mycket och det är med stor glädje jag kan konstatera att den här uppföljaren även den är väldigt bra. Man har lyckats behålla känslan och stämningen från det 55 år gamla originalet. Jag vet inte hur involverad Richard Sherman varit (han är snart 100 år gammal men står med som music consultant) men soundtracket är en närmast perfekt förlängning på originalet. Låtarna är till största delen mycket bra men det är förstås svårt att sia om de kommer att hålla lika bra som de i originalet. Vilket inte är helt rättvist heller, låtarna från Mary Poppins kan vara de bästa någonsin i en filmmusikal. Emily Blunt är alldeles utmärkt i huvudrollen om än kanske inte på Julie Andrews-nivå (igen, inte riktigt rättvist att göra en sådan jämförelse). Kul att se Dick van Dyke i en liten roll men samtidigt lite trist att Julie Andrews inte finns med, Angela Lansbury gör rollen Andrews passat i väldigt bra hur som helst. Allt som allt är det här en fantastiskt trevlig familjefilm om än, precis som originalet, något för lång. Se den!
eriqk
2018-12-30
Följer originalet till punkt och pricka känns det som, lite väl ovågat kan jag tycka. Lin-Manuel Miranda är ingen Dick Van Dyke heller. Emily Blunt passade bra i titelrollen, man lär dock inte känna henne lika bra som i förlagan..Bra tempo och fina sångnummer
Jaganatha
2018-12-29
Sång- och dansnumren är väl utförda, men ramhandlingen om en familj som hotas av vräkning från sitt hus p.g.a. obetalda lån vill aldrig riktigt engagera. Men Emily Blunt och Lin-Manuel Miranda gör sina roller mycket bra och det är kul att se gamlingar som David Warner och Dick Van Dyke för kanske sista gången på film. Musikaler bör dock vara lite mer tonalt välbalanserade än detta försök att upprepa en gammal succé. Disney spelar tyvärr rätt fegt här.
Waleyra
2018-12-26
Jag är en sucker för musikaler och jag gillar den här trots att vissa scener kan tyckas vara oändligt långa och att ett sidospår i handlingen inte fick nåt slut? Emily Blunt var perfekt som Mary Poppins och jag blev så glad när Dick Van Dyke dök upp, 93 år gammalstill going strong!