3.2

Mary Poppins

Guvernanten Mary Poppins tar anställning hos en välbärgad familj. Hon seglar ner i huset med hjälp av sitt magiska paraply, tar snart över hela hushållet och får till allas förvåning ordning på busungarna Jane och Michael.

Originaltitel Mary Poppins
Regissör Robert Stevenson
Manus Bill Walsh, Don DaGradi
Genre Musikal, Komedi, Fantasy, Familjefilm, 60-tal
Skådespelare Julie Andrews, Dick van Dyke, David Tomlinson, Karen Dotrice, Matthew Garber, Glynis Johns, Hermione Baddeley, Reta Shaw, Elsa Lanchester, Arthur Treacher, Reginald Owen, Ed Wynn, Jane Darwell, Arthur Malet, Don Barclay

RunRiot
2018-12-28
Småcharmigt absolut och Dick van Dyke är lysande som vanligt, men tyvärr är den lite väl seg och innehållslös för min smak.
Ful_fisk
2018-09-24
Lysande och charmig på alla de flesta vis... Men herregud vilken svindlande längd! På 60-talet fick musikal-filmarna hybris och trodde de kunde komma undan med vilka längder som helst, och detta gör att dessa filmer håller lite sämre. Mary Poppins har ju egentligen en ganska lös story, så väldigt stora delar av den nästan två och en halv timme långa filmen saknar mål och bara vältrar sig i ändlöst långa sidospårs-sekvenser. Synd på en annars kanonbra film med spektakulära effekter, lysande musik, en fantastisk Julie Andrews, fina färger och allmänt underbar mysighetskänsla!
haajen
2018-04-22
Är väl hyfsat charmig men känns rätt stel och blir helt enkelt för sötsliskig tillsist.
2017-11-25
Funkar...
2017-10-23
abnormal
2017-08-19
Scenerna är aalldeles för långa.
Pingstpastorn
2017-08-01
Rent generellt brukar jag inte tycka om Disneys spelfilmer men just den här gillar jag faktiskt. Den är både charmig och underhållande. Julie Andrews är underbar i titelrollen.
2017-07-04
Otroligt charmig med en fantastisk Julie Andrews i huvudrollen. Men det finns liksom ingen direkt handling som driver filmen framåt även om själva budskapet och så är fint. Mot slutat börjar iaf jag liksom tröttna och några lite tråkigare sång och dansnummer känns då väl utdragna. Bitvis fantastisk och har en unik storhet, men inte nog för att fylla ut nästan 2½ timme!
Fiskjävel
2016-08-05
Satt pigg och kry den första halvan av filmen och trallade med i den positiva andan. Efter 78 567 chicka/överenergiska låtar och repliker blev jag dock slut på detta och kände för att dunka huvudet i väggen under alla supercalifragilifkfkjfkjdf-situationer. Går dock inte att förbise att filmen ända är rätt bra och välgjord. Julie Andrews fullkomligt strålar i sin roll. 3+.
2016-07-17
Jag såg den här filmen två gånger som barn, först när jag var 8-9 och igen när jag var 11-12, och jag tyckte den var fruktansvärd båda gångerna. Jag tyckte den var seg och långtråkig och det fanns absolut ingenting som jag gillade med den. Jag har aldrig haft någon större lust att se den en tredje gång.