3.1

Mask

Amerikanskt drama från 1985 baserad på en verklig historia. Azuza, Kalifornien, 1979. Den 15-årige Rocky Dennis lider av en mycket sällsynt sjukdom som förstorar och förvränger hans huvud. Trots alla påfrestningar försöker Rocky leva ett normalt liv. Tillsammans med sin mamma Rusty har Rocky sina bästa vänner i ett motorcykelgäng. Rusty har dock svårt att få ordning på sitt liv, och nyttjar droger. Trots de varma känslorna mellan mor och son är inte Rocky överdrivet förtjust i moderns vanor. Rocky beslutar sig för att anta ett erbjudande om att bli ledare på ett sommarläger för blinda.

Originaltitel Mask
Regissör Peter Bogdanovich
Manus Anna Hamilton Phelan
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare Cher, Laura Dern, Sam Elliott, Lawrence Monoson, Eric Stoltz, Estelle Getty, Harry Carey Jr, Marsha Warfield, Barry Tubb, Andrew Robinson, Richard Dysart

Skapad 2019-11-28 av cineasten89
Mask har allt en verklighetsbaserat film borde ha - en bra story, bra skådespelare och en filmbolag som kan hålla filmen i styr. Cher bevisar att hon verkligen är en bra skådespelerska i filmen s...   Läs mer »

Ful_fisk
2022-06-07
Traditionell story, men bra gjord, främst tack vare skådespelarna. Måste varit otroligt avancerat för Stoltz att agera och få fram sina uttryck genom den där tjocka masken. Och ja, masken är jävligt märklig och ser kanske inte så äkta ut, men samtidigt är det väl också meningen att man ska tycka det ser ut som att han har just en mask på sig. Cher var on fire under 80-talet och här är en av hennes allra bästa roller någonsin. Fin känsla och bra rock på soundtracket och vi har en fin film!
2022-04-10
En 80-talare som kan få den tuffaste karl att fälla en tår. Cher, Elliot och Stoltz är alla riktigt bra och Mask förtjänar högsta betyg.
2021-09-05
Den här filmen är ju skön ju. Var dock länge sedan jag såg den...
Zebulonm
2017-03-18
Fantastiskt bra.
2016-10-02
Cher kan faktiskt göra väldigt bra ifrån sig på vita duken bara hon vill. Synd bara att hon inte gör det lite oftare. Både hon och Eric Stoltz gör sina bästa roller någonsin i denna film.
eriqk
2015-06-27
creed från amerikanska office som biljettrivare på tivolit!
Mat1az
2015-05-25
Otroligt länge sedan jag såg denna. Men den gjorde ett starkt avtryck på mig. Minns flera scener ännu idag. Den när Rocky lurar kompisen på baseballkorten, hans USA-roadtrip karta och hur han beskriver färgerna blått och rött för en blind. Skulle helt klart behöva se den igen!
2014-11-08
Ett otroligt stark drama som jag såg när jag var liten och som undermedvetet lärde mog att som tonåring och vuxen att acceptera olikheter bland människor och att det finns mer än det vi bara ser hos en människa. En film som har etsat sig fast i mitt minne och som jag och min pappa kan börja tala om när som helst. Snälla se den med era barn och lär.
okidoki
2014-09-06
Gripande.
Gigi1943
2014-09-04
Redan efter första seendet fick den en fyra, sen har jag sett den minst en gång till och nu är jag tvungen att höja betyget ytterligare! Den får en femma, så gripande! Och Cher är ju helt underbar.