Shameless

Sommaren 1951 får Lillian och Amund Wang sitt första och enda barn Adrian. En pojke. Eller är det en flicka? Föräldrarna vägrar att göra operationen som kunde gjort Adrian till en hel människa. 15 år senare råkar Adrian höra en konversation som summerar och förseglar hans öde. Han väljer inte rollen som offer utan angripare och hittar en handlingskraft som är förlösande, men också livsfarlig för de i hans närhet när han tappar kontrollen. Under några höstmånader sker en rad händelser som förändrar Adrians liv dramatiskt. Är det tillfälligheter eller kan de kopplas till Adrian?

Originaltitel Maskeblomstfamilien
Regissör Petter Næss
Manus Lars Saabye Christensen
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Maria Bonnevie, Eindride Eidsvold, Kjersti Holmen, Sven Nordin, Dennis Storhøi, Marcus Mathias Aarnseth, Andrea Pharo Ronde

2021-12-17
Man ska nog inte lägga särskilt stor vikt vid handlingsbeskrivningen. Inte så mycket om könstillhörighet och könsidentitet som Dårfinkar & dönickar, utan mer om att leva ett liv i tragik och med oddsen emot sig. Men det här är fortfarande ett drama om identitet, vilket tydligast framgår till och från. Jag skulle inte säga att det är traumatiska händelser i livet som formar Adrians identitet, utan att det finns där hela tiden. Däremot kan händelserna förstärka och få det som lagts på djupet att komma upp till ytan. En annorlunda film om en ung skolelev som inte lever något vanligt liv. Lite dansk i stilen när den inte drar sig för tragik och ofta väljer andra vägar än många lär förvänta sig. Jag är inte någon sucker för tragik, men jag tycker att det är en tänkvärd film som sticker ut. Gillar det psykologiska och hur Adrian ständigt möter sitt inre och försöker hantera sina känslor. Att det är både fysiska och mentala problem gör det ännu besvärligare. Jag tycker även om de små detaljerna som när stämning skapas genom att det spelas väldigt låg musik i bakgrunden. Filmen känns genomtänkt och inte bara som något halvfärdigt eller hopstressat. Ibland är det som att det vore strömavbrott när de spelade in, för fotot är mörkt mest hela tiden. Det är säkert ett medvetet drag för att försöka förstärka den mörka tillvaron. En film som gör intryck och växer. Efter övervägande ger jag den en svag trea.
Sokkan
2012-09-03
Jag förstår inte varför man tror att man behöver spetsa till en berättelse som denna. Detta handlar inte om identitet utan snarare om ytliga framtvingade omständigheter. löjligt.
larox
2012-07-02
Intressant och tänkvärd film.

2012-02-23
Litt langsomt fortellertempo. Ellers en fin film.
sirkurt
2011-12-22
Skum historia, intressant film.