Måste gitt

Metin bor i en förort. Där gäller de oskrivna lagarna och här har de egna domstolarna alltid sista ordet. En plats där ungdomarna är lika rastlösa som bortglömda. Metins största problem är att han älskar att skriva. Han skriver om allt han ser, hör och gör. Så när han en dag upptäcker att hans dagbok är borta slår paniken till. Han vet att om polisen hittar den så kommer halva Jordbro att åka fast. Skulle den dyka upp hos maffian, ja, då är han död.

Originaltitel Måste gitt
Alternativ titel A Hustlers Diary
Regissör Ivica Zubak
Manus Ivica Zubak, Can Demirtas
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Can Demirtas, Jörgen Thorsson, Selma Caglar, Lena Endre, Toni-Prince Tvrtkovic, David Nzinga, Keywan Ali Karem, Madeleine Martin (II), Mahmut Suvakci, Christer Engström, Arvin Kananian, Yesim Tungert, Shebly Niavarani, Manuel Dubra, Saeid Sharifian

Jompalompier
2017-08-10
Härlig känsla i filmen, lite gött rå sådär. Bara synd att skådespeleriet inte håller toppklass.
Hypostas
2017-07-17
Riktigt skön rulle faktiskt.
Spidde
2017-07-02
Av någon anledning hade jag högt ställda förväntningar på denna film, som kanske inte riktigt införlivades. Sammantaget är det en bra och sevärd film, med bra skådespel och manus. Särskilt Can Demirtas som gör huvudrollen gör bra ifrån sig. Tyvärr tycker jag varken att humorn eller dramat håller den nivå som jag hade förväntat mig, det är något som saknas. Dock en klart habil svensk film som var rolig och trevlig att titta på, men inget som sätter några djupare spår direkt.
Nalland
2017-01-13
Hörde talas om att det inför filmen skulle vara en kombination av Jalla Jalla! och Snabba cash, vilket stämde in till viss del sett till dramaturgin. Kanske att det är lite väl mycket "blattereferenser" om uttrycket tillåts. Dock är det autenciteten som är stark i och med det slangspråk som används och löper längs med samt den kulturkrock som uppenbart uppstår. Tyvärr dras samma autencitet ner då filmen känns lång och upprepande. Det måste man bortse ifrån, allt som allt är det en trovärdig lågbudgetfilm av en förmodad ambitiös regissör.
DYV
2017-01-05
Sammanväver komedi och allvar på ett effektivt sätt. Roliga välspelade biroller som ger flertalet roliga scener. Även huvudrollen görs trovärdigt vilket gör att filmen blir medryckande och relevant. Bäst är scenerna med kulturkrockarna som visserligen tar ut svängarna en aning, men ända inom gränserna för att vara realistiska.
Straiter
2016-12-13
Betydligt roligare film än jag hade förväntat mig, men hade det inte varit för Lucia Movie Night skulle jag nog aldrig ha sett den här filmen och ärligt talat skulle inte mitt liv ha påverkats negativt av det heller.
Howler19
2016-12-13
Historien om förortssnubben som vill lägga sitt tuffa liv bakom sig har sin charm, men vi har sett den förut i många tappningar. Ska det göras måste det därför göras bra, och det här är inte bra. Det hela drivs framåt av en regissör som visar total avsaknad av subtilitet, vilket blir allra tydligast i de karikatyrartiga skildringarna av innerstadens kulturelit.
Horibe
2016-12-13
SKön förortssatir om drömmen att göra någonting annat. Plus för sköna Jordbromiljöer och bitvis rolig dialog. Man har sett detta förut men sällan i svensk film.
Steinman
2016-12-13
Sedd på Lucia Movie Night. Hög fart och riktigt rolig första timmen. Något halvdant slut.
« Föregående kommentarer