Mästerdetektiven Basil Mus

Dockmakaren Fladderson försvinner under mystiska omständigheter från sin verkstad. Hans dotter Olivia och Dr. Dawson söker upp den berömde Mästerdetektiven Basil Mus på Baker Street för att få hjälp. Basil förstår genast att det är Skrället, den fruktade professor Rottigans medhjälpare, som kidnappat Fladderson. Men varför? En grupp animatörer som hoppat av projektet "Taran och den magiska kitteln" arbetade parallellt på en egen film som baserade sig på berättelsen "Basil of Baker Street" från 1974 av Eve Titus. Planeringen av filmen tog fyra år, genomförandet bara ett.

Originaltitel The Great Mouse Detective
Regissör Ron Clements, Burny Mattinson, David Michener, John Musker
Manus Steve Hulett, Eve Titus, Paul Galdone, David Michener, Bruce M Morris, Ron Clements, Melvin Shaw, Burny Mattinson, Matthew O\'Callaghan, John Musker, Peter Young, Vance Gerry
Genre Familjefilm, Animerad, 80-tal
Skådespelare Vincent Price (röst), Barrie Ingham (röst), Val Bettin (röst), Basil Rathbone (röst)

92axha10
2019-06-21
Sherlock mus. Kul spinn på den klassiska detektiven
2018-09-11
Nä, gillar inte den här filmen alls (som barn)
2017-10-22
2017-05-05
Såg den här filmen flera gånger under slutet av 90-talet. Jag tyckte inte särskilt bra om den som barn så varför jag såg den flera gånger kan man ju undra. Nu har det gått ungefär 20 år sen jag såg filmen sist och jag minns i princip ingenting av den trots att jag såg den flera gånger och det säger väl en hel del?
haajen
2015-03-07
Småmysig Disney, inget speciellt bortsett från allt som rör Ratigan, Price äger filmen! Gillar slutuppgörelsen också, riktigt spännande!
TheHorrorfan
2013-09-04
Gillar den här filmen väldigt mycket.
Rune2000
2013-03-18
70- och 80-talen var inte direkt de mest minnesvärda i Disneys historia. Basil och Ratigan (röst: Vincent Price) är de två karaktärerna som gör denna film till en minnesvärd upplevelse.
Taandborste
2013-02-23
Är svag för Sherlock Holmes, disney och djur, så detta fungerar väldigt bra!
martineden
2012-12-27
[rek. 3] Helmysig Disneyfilm baserad på en barnbok som i sin tur är baserad på Sherlock Holmes, eller kanske till och med närmare bestämt Basil Rathbones porträttering av Holmes. Finfin musik och ett härligt manus. Kul med Vincent Price som Ratigan!! Bra! Bra! Bra! 3+
Hypostas
2012-10-29
Börjar som en ganska mysig barnfilm, men slutet är bara jobbigt.