3.1

Mästerdetektiven lever farligt

Det är sommar i idyllen Lillköping och fullt krig råder mellan de båda gängen Röda Rosen och Vita Rosen. Men när gängen hittar procentaren Gren mördad dras de in i verkligheten.

Originaltitel Mästerdetektiven lever farligt
Regissör Olle Hellbom
Manus Astrid Lindgren
Genre Familjefilm, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Leif Nilsson, Sven Almgren, Birgitta Hörnblad, Sigge Fürst, Siv Ericks, Hjördis Petterson, John Norrman

Haenskii
2017-11-27
Svaaaaag trea. Barnen som skådespelar samt manus är ganska dåligt jämfört med de två tidigare filmerna. Den blir dock lite bättre mot slutet.
Zipper
2015-06-18
En barndomsklassiker. Har sina brister men är väldigt charmig.
2014-12-02
En av de där filmerna som mina föräldrar hade när jag var liten och som jag tittade på om och om igen. Olle Hellblom gör här sin regissörsdebut med Astrid Lindgrens unge mästerdektektiv. Det speciella med denna film är att den har sina obehagliga sidor. Astrid lindgren skrev förresten filmmanuset och det är fantastiskt. Härliga barndomsminnen!
Fläskkäft
2014-06-10
Allt är superglatt och alla hjälper varandra i alla lägen, ingen svär och det räcker med EN vandrande polis i det lilla samhället Lillköping. Just detta perfekta, felfria stör mig en aning faktiskt alla är så naiva samtidigt som ungarna är lillgamla och vet bäst. Allt är upplagt så att INGEN kan tappa tråden utan allting är bokstavligt mycket tydligt. Det sjungs och lallas samtidigt som det pratas rövarspråket. Tyckte denna va jättebra som liten och den är ju främst riktad till barnen.
Fermis
2010-11-19
Sigge furst är ju med
dileva
2010-07-31
min favorit när jag var liten, och en favorit nu med för den delen.
pirrismurfen
2009-11-10
Älskar alla hennes Filmer helt underbara
FabianBom
2009-08-09
klassiker. org. filmerna är bäst.
CHARITY
2009-06-26
En mycket bra och trevlig Astrid Lindgren film, som passar för alla åldrar, Nils Hallberg och Birgitta Hörnblads sång gör filmen mycket sevärd!..........

2008-01-15
Åratal sedan jag såg denna men vill minnas att den var bra. B+