3.1

Mata Hari

Mata Hari är en otroligt vacker exotisk dansare i Paris. Hon är också dubbelagent, med den hemliga polisen efter sig.

Originaltitel Mata Hari
Regissör George Fitzmaurice
Manus Doris Anderson, Leo Birinsky, Gilbert Emery, Benjamin Glazer
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Greta Garbo, Ramon Novarro, Lionel Barrymore, Lewis Stone, C Henry Gordon, Karen Morley, Alec B Francis, Blanche Friderici, Edmund Breese, Helen Jerome Eddy, Frank Reicher

hsimpson
2012-03-15
Riktigt bra spiondrama, klart över förväntan! Stabil fyra.
emilstjernholm
2010-12-29
Spänningsmässigt är filmen under all kritik. Garbo är dessutom föga övertygande i rollen som Mata Hari.
kennert
2010-02-14
Stumfilmsmaneren är altför tydliga.
MsA
2010-01-12
Brytningen tror jag mer beror på att the real Mata Hari själv hävdade att hon var från Asien. Ok men inte så mycket mer.
fritz_the_cat
2009-03-30
Greta Garbo i all ära men filmen bjuder på mycket stela 90 minuter . Hade förväntat mig mer spionerande, och det filmen bjöd på var taffligt och övertydligt. Förvånad över fransmännen och ryssarnas närmast naiva inställning till henne. Och filmens obligatoriska, något naiva, kärlekshistoria känns krystad, och här drar den ner betyget till en sval tvåa.
Caltha
2008-04-20
Garbo är inte så trovärdig som sensuell förförerska, hennes "sexiga" dans får en att tänka att hon skulle höra hemma på en tennisplan, och hon har en del gaminmanér för sig som får en att undra om hon inte skulle kunnat göra storverk i en mer Hepburnsk roll som "den sportiga typen"... Dock passar hennes kyla för spionrollen och hon är snygg i byxdräkt och assymetriska turbaner. Motspelaren är söt och har uniform och en klädsam mustasch, vad mer kan man begära? Jag önskar bara att Garbo fått göra mer butchiga roller än drottning Kristina och Ninotchka, kanske någon mer spjuveraktig butchroll, för det känns som hennes rätta element. I feminina roller är hon stiliserad och distansierad och liknar en dragqueen utan humor, fin att titta på för all del men det är när hon tar fram basrösten eller ler illmarigt hon känns äkta i två sekunder. Om du "äkta" är något att sträva efter - men tex Marlene gör den feminina maskeraden med så mycket mer gusto...
alexi
2007-12-01
Greta Garbo.., Mata Hari.., 30-tals skådespel och Första Världskriget. Allt samlat i ett! Vad mer kan man begära!
Matewan
2007-03-16
Stel, tråkig och tekniskt riktigt dålig. Stumfilmsstjärnorna utan teatervana avslöjar sej obönhörligen med sina gräsliga överspel. T.ex. Ramon Novarro är bedrövlig. Och varför gör Garbo alltid sorti "skridande" med ena axeln framför den andra? Studiodammet ligger tungt över såval såväl film som skådespelare. Garbo inräknad. Men filmens inledande "exotiska" dans är en (oavsiktlig) skrattfest.
MaraJade
2005-12-25
Greta Garbos brytning är verkligen framträdande men det gör inget för hon har en sådan otrolig utstrålning.
goeran
2005-09-26
Greta Garbo är mycket bra i denna sevärda film om mästerspionen Mata Hari. Extra plus också för Lionel Barrymore som general Shubin. När jag sökte denna film på Filmtipset så hade den en sur gubbe men det beror förmodligen främst på fejkanvändarna som sätter ettor på alla äldre filmer.