2.7

Matilda

Matilda är en mycket snäll och intelligent flicka, som har oanade telekinetiska krafter. Med tiden börjar hon kunna hantera sina krafter och hon vet precis vad hon ska använda dem till.

Originaltitel Matilda
Regissör Danny DeVito
Manus Robin Swicord, Nicholas Kazan
Genre Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Danny DeVito, Rhea Perlman, Mara Wilson, Embeth Davidtz, Pam Ferris, Paul Reubens, Tracey Walter

2022-06-21
Mins den här filmen som mindre bra...
päronanton
2018-03-21
Väldigt gullig film! Roliga också!
amotherscrime
2017-12-11
Sett som en barnfilm så är detta en riktigt bra film! Lite skruvad, ganska mörk!
Rhofpheh
2016-11-12
Jag såg den här när jag var liten, det måste varit ungefär när den kom, och har fått dåliga vibbar av den sedan dess. Nu kom dottern och sade att Matilda är den bästa filmen i världen och hon vill se om den med oss. Så okej, vi tittar. Jag skrattar ihjäl mig och hon är rädd. Jag börja ana var mina dåliga vibbar kommer ifrån. Med härliga karaktärer, duglig story, intressant kameraarbete och en dos humor så kan jag gott säga att jag gillar den här filmen!
2016-09-24
En väldigt välgjord, rolig, underhållande och välspelad film som passar alla åldrar!
dafreakish
2016-08-06
Det här är ett klassiskt exempel på en amerikaniserad barnbok som förvandlats från ganska mörk till tillrättalagd och alldeles för gullig. Jag förstår att man måste förändra den för att tilltala målgruppen men DeVito har gått för långt. Det blir mjäkigt och mesigt och helt utan udd. Synd, för boken är fantastisk.
Hogman
2016-01-01
söt film, men för överdriven, såg den med barnen en trött nyårsdag
idaho1981
2015-01-15
Underhållande och kul, men lite för överspelat ibland. Huvudrollen gör dock ett bra jobb. Men när det är Roald Dahl så vill man ha det ännu mer tillskruvat och inte så sockersött och ensidigt.
Pillynilly
2015-01-03
Väldigt fin familjefilm, älskade den som barn.
Skojten
2014-11-18
Underbar film, fast tycker lite synd om matilda