2.9

Matiné

En filmpromotor intar en liten stad i Florida i början av 60-talet. Hans avsikt är att tjäna pengar på hysterin kring Kubakrisen genom en specialkomponerad skräckfilmsvisning.

Originaltitel Matinee
Regissör Joe Dante
Manus Charles S Haas
Genre Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare John Goodman, Cathy Moriarty, Kellie Martin, Simon Fenton, Lisa Jakub, Omri Katz, David Clennon, Dick Miller, Jesse Lee Soffer, Lucinda Jenney, John Sayles, Lucy Butler, James Villemaire, Robert Picardo, Jesse White

haajen
2017-11-25
Fyran är inte helt stabil men detta är så charmigt och kärleksfullt att jag bortser från att manuset är rätt tunt. Här får Dante verkligen grotta ner sig i sin kärlek till -50-talets B-filmer och entusiasmen smittar av sig. Detta och att Cathy Moriarty är med gör att filmen får en 4a.
TFJ
2017-08-05
En härlig, lättsam film med en alltid lika underbar John Goodman.

2016-01-31
Banal men ganska mysig. En härlig mix av 50/60-talets B-filmsmonster och en lättsam coming-of-age-historia i ett soligt Florida i skuggan av Kubakrisen.
Bomkia
2014-11-15
Underhållande blandning av bionostalgi, skräckfilm, coming-of-age och kubakrisen. Manuset är lite tunt, men allt flyter på i en behaglig takt. Se den en sömnig lördagseftermiddag. 3+
Daed
2014-07-31
Skön film. Lite seg i början, men andra halvan och slutet är riktigt bra.
ziferN
2013-04-01
Mysig, kul och underhållande hyllning till biograferna och dess 50-60-tals monsterfilmer. Jag förstår att på den tiden så hade biograferna en helt annan kultstatus än vad den har nu och jag har alltid haft en sorts förkärlek/beundran till filmerna som gick på biograferna på den tiden eftersom det verkade så förbaskat underbart kul och mysigt att gå på bio då. Att bara sitta där och skratta åt dom usla effekterna och ha kul med kompisarna, och jag tycker dessutom att Goodman gjorde ett bra jobb som en sorts B-regissörs from av Hitchcock. Fin underhållning och ännu en film av Joe Dante som är härlig!
craptastic
2012-09-27
Familjetrams.. rätt trevligt men ser den nog 20 år för sent. Ville ha något lagomt bakis. Godkänt
Ondskapt
2012-05-02
Fin och välgjord hyllning till filmen som konstform, eller snarare biografen som forum för denna konstform. Underhållande och uppiggande med finfint skådespel, främst av Goodman, och sköna gliringar åt gammal scifi/skräck.
basegbg
2012-01-17
John Goodmans rollfigur är insperad av William Castle, en man som gjorde precis som Goodmans figur gör i filmen, han reste runt med filmer och hade extra specialeffekter i biosalongerna. Tex. "vibratorerna" i biosalongens säten använde Castle till sin film "The Tingler". Han hade även "flygande spöken" i en annan film som Goodmans figur pratar om på slutet. Även filmen-i-filmen "Mant" är full av referenser till 50 och 60-talets skräckfilmer. För att riktigt uppskatta den här filmen behöver man nog känna till historien bakom. Jag rekommenderar dokumentären "The Sci-Fi Boys" från 2006 för den som är intresserad av ämnet.
2011-06-02
Uppiggande komedi som utspelar sig i det "perfekta" amerikanska 1960-talet med kommunistskräcken som största bekymmer. Massa roliga flirtar med gamla skräckisar och runt biograferna i övrigt.