3.1

Matti

Matti Nykänen är en av de framgångsrikaste backhopparna i Finlands historia men också känd för det röriga liv han har levt efter sin karriär. Filmen är en fiktiv version av Mattis liv.

Originaltitel Matti
Alternativ titel Matti - Hell is for Heroes
Regissör Aleksi Mäkelä
Manus Marko Leino
Genre Biografi, Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Jasper Pääkkönen, Peter Franzén, Elina Hietala, Elina Knihtilä, Juha Veijonen, Kari Hietalahti, Jope Ruonansuu, Jani Volanen, Jussi Lampi, Toni Wahlström, Matias Hangasmaa, Seppo Pääkkönen, Maija Junno, Matti Onnismaa, Jarmo Perälä

Valarn
2010-11-09
Lite charmig, men alldeles för tråkig och enformig.
Gröne_Orm
2010-06-18
Fantastiskt ämne för en film, mindre fantastisk film. Fast jag får erkänna att jag trodde budgeten var större än den var.
rebellsten
2009-06-28
Helt fantastisk! Så tragisk och så rolig! Jasper är kanon!
Lyndon
2008-11-09
Freakshow hela vägen. Sorgligt att filmen väljer att vinkla storyn enbart åt tokstollen Nykänen. Det idrottsliga utelämnas så gott som helt.
Krantzylvania
2008-04-11
ja denna va inte bra, det känns som att man kan göra en jävligt bra film om matti men den här va ju helt misslyckad
nopasaran
2008-02-19
Visst, om 1.4 miljoner svenskar kan bänka sig framför Göta Kanal, så kan säkert 400.000 finnar titta på denna "dramatisering" av Matti Nykänens liv, dvs den del där han pimplade öl och det gjorde han ofta. Han måtte väl ändå ha tränat och hoppat en hel del också, men det får vi tyvärr inte se mycket av. Filmen blir tråkig och upprepande - synd att Matti inte sopade till "kompisen" som levt på honom i 15 år, oerhört påfrestande person.
Greta_G
2007-09-09
Gav en trea i a f, fast är inte helt säker. Inte riktigt så dålig som jag hade förväntat mig men inte bra heller. Jasper Pääkkönen måste va den sämsta skådis som Finland någonsin sett! Vissa grejer var lite småroliga för den som är uppvuxen i Finland (typ som jag...) men en svensk som aldrig har hört talas om Matti Nykänen fattade kanske inte alla smånyanser.
JohanHelenius
2007-08-13
Såg den för att jag brukade leka med Jasper när jag var liten. Skitfilm.
Zdravo
2007-05-16
Inte helt lätt för oss svenskar att relatera till detta. Tror inte ens att Stenmark nådde samma kultstatust som Nykänen....
Argonaut
2007-04-09
Fy så deprimerad man blir.