3.6

McCabe & Mrs. Miller

Den ambitiöse småhandlaren McCabe öppnar en bordell i en expanderande gruvstad i sekelskiftets vilda västern. Affärerna går bra. Då dyker mrs. Miller upp, en erfaren prostituerad med känsla för den stora stilen.

Baserad på romanen McCabe av Edmund Laughton från år 1959.

Originaltitel McCabe & Mrs. Miller
Regissör Robert Altman
Manus Robert Altman, Brian McKay
Genre Drama, Western, 70-tal
Skådespelare Warren Beatty, Julie Christie, Rene Auberjonois, William Devane, John Schuck, Corey Fischer, Bert Remsen, Shelley Duvall, Keith Carradine, Michael Murphy, Antony Holland, Hugh Millais, Manfred Schulz, Jace Van Der Veen, Jackie Crossland

2018-06-02
Leonard Cohens musik är fantastisk och funkar oväntat smått fantastiskt. Det är dock det enda, förutom slutscenen, som jag tycker är riktigt bra. Vare sig stämningen, stilen, karaktärerna eller någonting annat lyckas knyta an till mig så jag sitter mest smått ointresserad filmen igenom. Men har ändå ett par starka detaljer som håller den uppe på en solid tvåa.
skitbad
2017-09-13
Jag har verkligen gillat många av de tidigare Altman-rullarna jag sett men den här är min favorit hittills! En välkommen bonus är att det är den filmen som gjort mig mest sugen på ett glas whisky...ja förmodligen någonsin (såpass så jag var tvungen att pausa och ta ett glas 1987´s "Scallop Diver's Dram", skål!), 4+!
Hypostas
2016-04-09
Synd att bild och ljud är under all kritik på de DVD-utgåvor som finns att tillgå idag. Criterion-release ryktas vara på gång, och jag borde kanske ha väntat med att se filmen till det att den kommer. Bra film, men snön på slutet såg verkligen fejkad ut.
andmoreagain
2016-03-20
Skum western...den Altman-iska stämningen känns igen. Svår att förklara men han verkar att älska att skildra miljöer mer än att driva en handling framåt. Detta kan ju gå en på nerverna och ärligen blev jag ju inte helsåld...men ändå skum på ett bra sätt och Leonard Cohens musik som bara växer o växer...
Ful_fisk
2016-01-31
Hysteriskt snygg Altman-film med hypnotiskt foto och fantastisk känsla för miljön. Intrigen är underlig, men också härligt melankolisk. Warren Beatty är bra och Julie Christe också, även ifall jag hade väntat mig att hennes karaktär skulle spela större roll i helheten. Slutet är verkligen otroligt fängslande och sällan har snö använts snyggare på film.
StureStenhög
2015-03-20
Det känns som att den här filmen borde ha passat mig, jag gillar trots allt vad de försöker göra, men jag tycker bara inte att de gör det speciellt bra. Det verkar som att karaktärerna ska vara det centrala, och då är det inte så lyckat att de faktiskt blir så anonyma. Jag tycker aldrig att man riktigt lär känna dem, och jag blir aldrig involverad i deras öde. McCabe är åtminstone tveklöst huvudpersonen, men att Mrs. Miller får vara med i titeln känns generöst, hon mest bara är ju där utan att göra något avtryck alls. Jag tror dock att jag helt enkelt inte gillar Altmans stil, även om jag nog måste se lite mer av honom innan jag kan säga det säkert. Så det är väl kombinationen av honom och mig som är problemet, snarare än att det här är en dålig film, antar jag
KirkDouglas
2015-03-08
Skitig western som förmedlar en rå och kylig stämning, men jag tyckte slutet drog ut på sig lite väl.
2015-01-14
McCabe & Mrs. Miller gjorde mig så urtråkad. Handlingen är skittråkig och med undantag av de sista 20 min så händer ingenting jag bryr mig om. Jag har inget emot händelselösa filmer som styrs av dialog men kanske var det just kombinationen av det händelselösa med att genren ska vara western som gjorde att det inte fungerade för mig. Jag vet inte.
DOKAN
2014-08-09
i nån klok filmbok läste jag att detta är Altmans bästa film. Och det stämmer nog. Mycket fin i alla sina små detaljer och Beatty är rätt skön som antihjälten som driver horhus i en snöpinad håla. Enligt en annan filmbok (eller om det var samma?) stör Cohens sånger - men det tycker inte jag...
levelfive
2013-12-18
Riktigt bra - jag gillar verkligen Altman och detta är film nummer 7 som jag ser av honom. En film som Kansas City är ju en bagatell enligt mig men detta är en av de bästa jag har sett av honom. Eftersom jag nyligen blivit ett fan av Leonard Cohen bidrar den fina musiken till att det blir en 4a i betyg!