2.8

Me and Orson

En tonåring blir del av rollbesättningen i Mercury Theatres produktion av "Julius Ceasar" regiserad av en ung Orson Welles 1937.

Originaltitel Me and Orson Welles
Regissör Richard Linklater
Manus Holly Gent Palmo, Vincent Palmo Jr
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Ben Chaplin, Claire Danes, Zac Efron, Zoe Kazan, Eddie Marsan, Christian McKay, Kelly Reilly, James Tupper, Thomas Arnold, Leo Bill, Michael Brandon, Janie Dee, Alessandro Giuggioli, Garrick Hagon, Patrick Kennedy, Lexie Lambert, Shane James Bordas

Darn
2015-02-01
Både opersonligt och ytligt. Skådespeleriet, okej, men det (måhända medvetna överspeleriet) kändes bara som ett dåligt försök till att försöka göra det här extremt 2000-doftande drama till "samtida" med tiden då berättelsen utspelar sig. Linklater borde ha vetat bättre än att totalt följa samtliga Hollywood-manér och göra denna historiska nonsenshändelse till just vad den verkar ha varit. Besviken är jag för att han står för en regitalang som gör precis tvärtemot, men här gick han bet. Hu.
KyLLo
2014-01-23
Den får en svag trea eftersom den går att se om man har låga förväntningar, men det är en blek film i genren. Känns som att den är inspelad på 90-talet. Den griper aldrig tag i mig, utan det blir lite som att jag sitter och väntar på att den ska komma igång hela tiden.
Elek
2010-12-06
Jag tror att det är genren som får mig att ge ett lågt betyg. Det var samma sak när jag försökte se 39 steps på teater i London. Det gick bara inte att uthärda.
Astrojacob
2010-11-22
Märklig film. McKay som Orson överglänser alla andra och stackars Efron blir mest en skugga. Kändes dock välgjord men klumpig. Både romans och Welles geni gick inte att få ihop så det stannar vid en hyfsad Trea. Synd, eftersom det var intressant att få veta mer om just Orson Welles. Hans gestaltning räddar hela filmen som sagt. Trea.
#54
2010-10-30
Efron, eller hans karaktär, övertygar inte.
Cloudane
2010-07-26
Såg denna nästan enbart pga av att jag e ett stort fan av Linklater. Hade dock inte några jättehöga förväntningar på just denna, var lite osäker på såväl handling som en Zac Effron i huvudrollen. Men med facit i hand så blev det ändå riktigt bra till slut. Och som de flesta redan har sagt, filmens stjärna är tveklöst Christian McKay som gör en briljant tolkning av Welles. Stark 3a.
martineden
2010-06-14
Mycket härlig mysfilm! Jag gillar den skarpt och tycker att den ypperligt fångar tidsandan. Över lag välspelad men föreställningen till hör Christian McKay som verkligen BLIR Orson Welles. Suveränt hur Orson trots sin arragonans och sin egocentri ändå utstålar värme och charm. Gillar scenen under radioföreställningen. Analoga effekter indeed. Är på gränsen att ge den en 4 p g a att jag är en stor beundrare av Welles och intresserar mig för perioden. Men filmen i sig är en stark 3:a. Bra!!
Slasktotten
2010-05-19
det är en fin och väldigt välgjord, men tänk om vi hade fått en hel film i denna andan med orson welles som huvudperson. det hade blivit något helt annat... christian mckay är helt makalös som orson welles och borde vunnit oscar för bästa manliga biroll
Ramza
2010-04-26
Saknar någon riktig utveckling hos både karaktärer och story, men visst funkar den som lite lättsam underhållning.
HerrNenne
2010-04-24
Historien i sig är stabil, men det är inte i historien som styrkan ligger.. Men skådespelarinsatserna, och främst då från Zac Efron och Christian McKay som Orson Welles gör det här till en trots allt otroligt bra film.