2.7

Mean Girls

Uppvuxen på landet i Afrika av sina zoologföräldrar tror Cady Heron att hon vet allt om överlevnad. Men djungelns lag får en helt ny mening när den 15-åriga tjejen ska börja i skolan efter att dittills ha blivit hemundervisad. Hon stöter på psykologisk krigsföring och oskrivna sociala regler som tonåriga flickor får tas med nuförtiden.

Originaltitel Mean Girls
Regissör Mark Waters
Manus Tina Fey
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Lindsay Lohan, Rachel McAdams, Lacey Chabert, Amanda Seyfried, Lizzy Caplan, Daniel Franzese, Jonathan Bennett, Tina Fey, Tim Meadows, Amy Poehler, Rajiv Surendra, Ana Gasteyer, Neil Flynn
Filmnummer 20009

Skapad 2019-10-13 av Kiril
Maktspel, förtal, intriger. Det är en hård värld som Cady Heron kliver in i. Falskhet, manipulation, lögner. High shool. Med alla sina sidor, med sociala regler och en hierarki rigid som betong. ...   Läs mer »

Albion
2024-01-27
Då var det dags att se denna high-school "klassiker" till slut. Och det är helt klart en underhållande film som landar på rätt nivå. En riktigt stark rollista dessutom. Lindsay Lohan är förstås den lysande stjärnan, tyvärr gick det sämre privat. Betyget blir en svag 4;a, 4-
Dream
2024-01-01
Vill gilla, men sen svårt att gilla då dessa filmer antagligen ligger bakom Lindsay Lohans missbruk. Blir så när man förväntar sig för mycket av en människa att hon ska vara en inspiration för alla andra efter dessa filmer.
karlmats
2023-10-20
Det här var ju en överraskning måste jag säga, men jag tycker att den här förtjänar sitt rykte och kanske lite mer därtill. Lindsay Lohan är riktigt bra i huvudrollen och framför allt är Tina Feys manus både roligt och smart. High School är en bra setting och här får man en inblick i hur det är att vara ung amerikansk tjej i en film som undviker många av de vanliga klyschorna. Nej, det var nog lite synd att Lohans karriär gick som den gick, hon var ju faktiskt lovande en gång i tiden. En stark 3a.
Engravadlax
2021-02-01
Mean Girls kom ut när jag var tonåring, minns inte om jag såg den då, men om jag gjorde det hade jag nog inte förstått den (mestadels pga kille). Nu med en del mer erfarenhet och bildning så kan jag säga att det här är en unik och rolig film om unga kvinnors intrasexuella tävlan och de uttryck det kan ta, om något parodierat. Önskar att man gjorde en reboot av denna baserat på de statusnormer som gäller för unga idag ("Woke Girls"? lol).
yrkeschaufföre
2018-06-02
Såg om den igen! Och det känns som om jag kan alla kända och viktiga citat utantill. Älskar den.
Zingostar
2017-10-25
Klart sevärd bagatell. En riktigt bra tonårskomedi dock. Med lite hjärna för en gångs skull. Några scener drar ner helhetsintrycket för mig. Men en stark trea. ska du se en amerikansk komedi för ungdomar ska du se denna.
päronanton
2017-06-04
En bra film, den fick mig att le många gånger. Lindsay Lohan gör en bra roll. Filmen får en trea av mig.
deswhip
2017-01-06
Förvånandsvärt hög nivå på skojigheterna. Lindsay lohan är bra (och söt) rent allmänt men många biskådisar gör också ett bra jobb, det finns några riktigt roliga tillfällen i filmen. Lite smetigt i slutet men det fårman väl stå ut med, det är ju trots allt standardförfarande i sådana här filmer...
2016-10-28
Det här är ingen av mina favoriter men jag tycker ändå den är rätt okej. Stark 2:a.
myslas
2016-10-05
Till största delen väldigt bra, inte Heathers-bra men inte så långt ifrån. Slutet kunde vara bättre men filmen är så underhållande i övrigt att jag väljer att fria framför att fälla denna gången.