3.5

Medan porten var stängd

I hyreshuset på Kavallerigatan 7 bor ett antal människor med olika levnadsöden: Cora Anker, en gammal avdankad aktris, som inte längre kan få några roller; Hugo Sjöwall, en rentier och äldre gentleman, som lever i misär, men inte vill att någon skall märka det; flygvärdinnan Marianne Sahlén, nyskild och ganska olycklig, men fast besluten att leva sitt eget liv, utan inblandning av äkta män och Bojan Olsson, som är prostituerad och noggrant bokför sina förtjänster för att så småningom kunna dra sig tillbaka och börja ett nytt liv. Där bor också friherren och storgodsägaren von Breda - en man med mycket pengar och litet samvete.

Originaltitel Medan porten var stängd
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Tollie Zellman, Olof Winnerstrand, Inga Landgré, Marianne Löfgren, Hasse Ekman, Gunn Wållgren, Gunnar Björnstrand, Gösta Cederlund, Hjördis Petterson, Douglas Håge, Stig Järrel

Strongbow
2018-12-05
Lite för många karaktärer för att jag skulle orka bry mig om dom. Men en stark trea ändå. Lilla Fridolf-karaktären hade jag svårt för.
Raimo_1985
2018-06-28
Ganska bra men korthuggen film som mest är som en kort teater. Det mesta av Hasse Ekman är verkligen sevärt.
labi
2017-12-05
Hasse Ekman var så modig för sin tid. Synd att tvingades klippa bort så mycket av scenerna med gatflickan Bojan. Ett mer fördjupat porträtt av henne där och femman hade varit i hamn. Fantastiskt skådespeleri av framförallt Olof Winnerstrand och Tollie Zellman. Zellman är fullständigt brilliant.
Tonti
2017-06-20
Omsedd och det står ju ändå som ett av Ekmans starkaste alster, även om den tappar mot slutet. Riktigt snajdig för att vara en svensks fyrtiotalsrulle, inte minst det eleganta fotot. Underhållande med en lagom dos grip.
wasteoftime
2017-01-15
Första 30min håller verkligen hög klass, sedan droppar det av lite, men det är bra rakt igenom. Många härliga gamla skådespelare med mestadels fina insatser. En vågad film för att vara gjord 1946, tänker jag. Filmen tappar lite på att det känns allt mer och mer forcerad, när det ska hända saker, den är som bäst när den bara skildrar de olika personernas liv och öden, men när det ska in en vad som känns, relativt forcerad handling så tappar det. Men en klar tvåa.

2015-09-04
Karaktärerna var vältecknade och det kändes rätt oväntat att en film från 40-talet skildrade prostitution så öppet, inte minst utan moraliska pekpinnar.
Tonti
2009-08-30
Jag håller med cresta. Särskilt störde jag mig på den veritabla reklamfilm för prostitution som levererades. Slutet är också alldeles för dramatiskt uppskruvat och känslomässigt patetiskt för min smak. Sammantaget en sevärd film dock.
KimEkberg
2009-08-29
den här var mycket trevlig ändå, väldigt välgjord och småputtrande. mycket lätt att tycka om. fantastisk trappåkning och modellbyggelse. härligt
Albion
2009-06-25
Intressant upplägg men slutresultatet känns som lite halvdant och ganska framstressat. Det känns lite ytligt och enkelt gjort. Bra prestationer från flera håll även om dialogen/monologen är banal emellanåt. Betyget blir en 3;a
Midkiff
2007-08-30
Jag gillar verkligen Ekmans film. Den har för det första en fantastisk Tollie Zellman i sin livs roll som försupen aktris ( Kanske spelar hon väldigt nära sig själv), Fotografens otroliga svart/vita foto är inte dumt heller. Inga Langres svala prestation är också värd att nämnas. Nästan perfekt.