Medan vi faller

En tonåring misshandlas svårt av polisen i en förort till Paris. Detta utlöser svåra upplopp där uppretade ungdomar slåss med polisen. Said, Vinz och Hubert är vänner till den misshandlade tonåringen. Vinz hittar en pistol och lovar att mörda en polis om deras kamrat dör av skadorna.

Originaltitel La haine
Alternativ titel The Hate
Regissör Mathieu Kassovitz
Manus Mathieu Kassovitz
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Vincent Cassel, Hubert Koundé, Saïd Taghmaoui, Marc Duret, Abdel Ahmed Ghili, François Levantal, Tadek Lokcinski, Solo, Joseph Momo, Héloïse Rauth, Laurent Labasse, Choukri Gabteni, Vincent Lindon, Karin Viard, Julie Mauduech

Skapad 2019-12-21 av ungfilm
Den flerfaldigt prisbelönade Medan vi faller öppnar upp med TV-nyhetsbilder på vandalism i Paris förorter med ett skönt, Bob Marley-liknande reggaesoundtrack i bakgrunden. Förtexten känns onöd...   Läs mer »

Skapad 2019-12-15 av Draven
\"Heard about the guy who fell off a skyscraper? On his way down past each floor, he kept saying, to reassure himself, so far so good... so far so good... so far so good…' How you fall doesn't mat...   Läs mer »

KyLLo
2021-05-07
Fina bilder. Den smått dokumentärlika skildringen i högt tempo tilltalar säkert många. Förutom att filmen är fransk känns den också typiskt fransk rakt igenom. Handlingen med upplopp och polisvåld för mina tankar direkt till Frankrike och tidningsnyheterna på senare år. Det är pratigt, stökigt och impulsivt med tvära kast. Det gör den oförutsägbar och håller liv i den. Jag blev varken uttråkad eller berörd.
StureStenhög
2021-02-11
Jag ställer mig inte oförstående till den här filmens goda rykte, men jag drogs aldrig med i den riktigt heller. Den lyckas väldigt bra med att förmedla känslan av en tid och en plats samtidigt som den fortfarande känns aktuell. Här finns också ett bra flyt trots att man hela tiden hoppar från den ena incidenten till den andra. En del sekvenser är dessutom lite roliga, och jag gillar framför allt herren som oombedd berättar anekdoter på offentliga toaletter. Men vi får följa tre karaktärer som jag aldrig tycker är speciellt intressanta att följa, de blir mest bara jobbiga med allt sitt gnabbande, och de förblir ändå ganska anonyma filmen igenom. Jag ser heller ingen poäng med det svartvita fotot. Det blir en film som flimrar förbi utan att göra något större intryck i slutändan, och trean är ganska svag
Bunger
2020-09-05
Det är ju bra. Ibland väldigt bra. Och hela tiden sanslöst snyggt. Men det bränner inte riktigt till, inte som jag hade hoppats. Det finns ett värde i spontaniteten och lekfullheten, men det gör att tyngden går lite förlorad.
djonipony
2019-10-24
Svag 3. Ouppfostrade och osympatiska huvudpersoner som är omöjliga att sympatisera med.
YouAreNrIchi
2018-05-06
Jag gav filmen en trea efter att jag såg den men efter några månader höjer jag den ett snäpp. Den lämnade ett intryck som är svårt att förneka och den fick mig att tänka på just de sociala frågor den tar upp. Det har antagligen att göra med att jag själv bor i förortsområde i Frankrike för tillfället så filmen är väldigt nära hemma, men jag tror inte filmen lämnar en oberörd oavsett.
widez
2017-11-19
Definitivt en intressant berättelse med trovärdiga huvudkaraktärer!
KimEkberg
2017-09-13
fattar att den kan ha varit kul på nittotalet, men nu framstår det ju mest som nån aningen mer klassmedveten guy ritchie-film. tar sig lite mot slutet när de ska gå och promenera, men tycker överlag den är på tok för grabbig och mobbig, och att själva rasistiska motivet inte riktigt kommer fram så bra. tycker att grabbarna är för puckade och osympatiska på ett lite oengagerande sätt.
Ful_fisk
2017-08-31
Apsnyggt filmad. När det kommer till karaktärerna blir de rätt jobbiga att följa eftersom är så förbannat osympatiska och jobbiga (hur orkar man bråka så jävla mycket hela tiden?), men jag antar väl att de är autentiska. Vad filmen dock aldrig riktigt förmedlar till mig är exakt vad de är så förbannade över. Oavsett vilket så är filmen stark och kraftfull rakt igenom, även ifall jag har en viss känsla av att filmskaparna ändå tycker att dessa killar är lite balla ändå. Den detaljen hade jag absolut kunnat klara mig utan.
Snåm
2016-10-08
Så otroligt stark. När eftertexterna rullade enades hela sällskapet i en spontan tyst minut.
2015-04-10
Riktigt bra och mångfacetterad film om segregering och "vi mot dom"-tänk med väldigt äkta och naket skådespeleri. Riktigt snyggt foto överlag men utan att det blir varken glorifierande eller exploaterande på något vis.