3.1

Mediterranea

Två vänner från Burkina Faso reser över land och hav för att nå Italien. Tillsammans drömmer de om nya livsmöjligheter, men väl framme ersätts det skimrande löftet med svåra utmaningar och en desillusionerad verklighet.

Originaltitel Mediterranea
Regissör Jonas Carpignano
Manus Jonas Carpignano
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Koudous Seihon, Alassane Sy, Annalisa Pagano, Pio Amato, Aisha, Adam Gnegne, Pomodoro, Sinka Bourehima, Mary Elizabeth Innocence, Bilal Fall, Vincenzina Siciliano, Ernest Zire, Davide Schipilliti
Filmnummer 119479

mammene
2016-10-29
Ska jag klaga på något så är det den närgångna kameran och att det fattades transportsträckor, jag kan tänka mig att man vill få tittaren att känna sig delaktig men jag vet inte om det fungerar så bra, jag vill helst se folk och inte bara deras ansikten. Men det blev bättre, det var värst i början och jag kan verkligen känna med dem och det sorgliga att hoppet som fanns i början sakta bryts ner.
foppa99
2016-05-26
Intressant o aktuellt ämne som jag gärna får en inblick i.tyvärr tycker jag att bra skådisar o några bra scener inte räcker: allt annat hade kunnat gjorts bättre.
StureStenhög
2016-04-03
Onekligen en film som är relevant för vår tid, men jag hade ju önskat att den hade varit bättre. Det är osammanhängande berättat, och även om väl risken finns att det är jag som är dum i huvudet, så hade jag gärna sett att den hade varit lite tydligare med vissa detaljer och omständigheter. Men jag kom iaf in i den lite mer efterhand och den erbjuder ändå en del värdefulla insikter i livet som immigrant i dagens Europa. Dock känner jag aldrig att man kommer karaktärerna tillräckligt nära för att jag ska bli riktigt engagerad i deras öde, och det är det stora problemet i slutändan
Tonti
2015-11-22
Fin film. Överraskar inte estetiskt men väl stundtals i karaktärsporträtten. Väldigt nyanserad vilket onekligen är på sin plats med tanke på ämnesvalet.