3.9

Meetings with Remarkable Men

Bygger på George Ivanovich Gurdjieffs egen bok med samma namn och skildrar hans tidiga liv och resor på jakt efter sann kunskap och andlig upplysning. Med start i barndomen följer filmen hans resor genom Centralasien och hans möten med de män och kvinnor som kom att inspirera honom till den gärning för västvärldens kulturliv och filosofi som han fullföljde under senare halvan av sitt liv.

Originaltitel Meetings with Remarkable Men
Regissör Peter Brook
Manus Peter Brook, GI Gurdjieff, Jeanne Salzmann
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Dragan Maksimovich, Athol Fugard, Warren Mitchell, Malcolm Hayes, Constantine Gregory, Terence Stamp

emilstjernholm
2016-01-16
Det faktum att skådespelarna främst är hämtade från brittiska teaterscenen borgar för en viss teatralisk framtoning. Däremot är fotot väldigt vackert, fascinerande och rogivande.
kabir
2008-05-24
får en fyra för att det är en unik film om en unik filosof. lite småtrög att titta på, men fina miljöer och scenerna med helig dans i slutet gör filmen sevärd bara dom.
md_apan
2008-04-16
Må hända att han den där Grudjieff var en intressant person, men filmen är sådär...
KlaraSofia
2007-09-03
Ett sant geni, en spännande (och sann!) historia om hans barn- och ungdomstid, intressanta frågor om människan och hennes ställning på planeten, karga centralasiatiska landskap med mystiska heliga män. Ändå får Peter Brook inte till det, inte minst p g a den klåpare han valt till huvudrollen, men också på grund av andra problem med regi och dramaturgi. Men för den som är intresserad av människans möjligheter till andlig utveckling är filmen ändå ett måste.