3.6

Mefisto

En teaterskådespelare blir populär för sin rollprestation som Mefisto i mellankrigstidens Tyskland. Medan hans vänner flyr landet och han inser att hans skådespel tjänar nazisternas syften, börjar hans rollfigur alltmer överskugga hans egen personlighet.

Originaltitel Mephisto
Regissör István Szabó
Manus Klaus Mann, Péter Dobai, István Szabó
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Klaus Maria Brandauer, György Cserhalmi, David Robinson, Krystyna Janda, Ildikó Bánsági, Rolf Hoppe, Péter Andorai, Karin Boyd, Christine Harbort, Tamás Major, Ildikó Kishonti, Mária Bisztrai, Sándor Lukács, Judit Hernádi, Zdzislaw Mrozewski

mahasarakam
2018-05-21
Egentligen en mycket fin och tänkvärd film, men den enormt överskattade Klaus Maria Brandauer irriterar och drar ner betyget.
Hypostas
2016-12-02
"Premiärministern" i filmen är tydligen en karaktär som är baserad på Hermann Göring.
Ful_fisk
2014-07-24
Klaus Maria Brandauer spelar teaterskådespelare som blir stjärna i Tyskland under tiden nazisterna inleder sitt välde. Spännande och intressant om vägskälet mellan att njuta av sin framgång som gynnas av nazismen och att inse vart landet är på väg. Brandauer är storartad i huvudrollen och filmen är spännande rakt igenom.
NoWireHangers
2013-12-01
Filmen börjar ganska svagt. Berättelsen är, som någon annan påpekat, ganska fragmentarisk, åtminstone i början. Men sedan tar det sig när nazisterna tar makten och handlingen, och Höfgens moraliska dilemma, kommer igång. Brandauer gör en enastående insats i huvudrollen.
AlbinWesley
2013-11-24
Det var kanske inte det optimala valet att se denna just i dag, när jag mår för jävla dåligt och inte orkar bemöda mig med att läsa undertexterna. Så jag fattade inte så mycket. Men gillade den ändå. Säkert en fyra om jag hade begripit mer.
Raimo_1985
2013-09-22
Brandauer spelar jättebra, verkligen. Enastående. Men sen är filmen tyvärr segdragen och berättar inte så jättemycket egentligen. Det är synd. Den hade kunnat vara mycket bättre och haft en mer fängslande historia.
Ehrmann
2013-06-14
Vet inte vad jag ska tycka om filmen struktur. Szabó låter handlingen framträda i korta "hopp" eller fragment, istället för att bara flyta på. Handlingen är icke destro mindre mycket intressant och engagerande. Jag vet dock inte om jag tycker om filmen "på grund av", eller "trots" den fragmentariska strukturen. Kanske är det endast Brandauers förstklassiga skådespeleri som gör att jag sitter som fängslad.
Ola_Schubert
2013-05-03
Visst filmen känns lite, tysk, träig ibland. Och ja, jag brukar inte gilla filmer i teatermiljö. MEN filmen tar upp ett mycket intressant tema: Hur kunde begåvade människor, som egentligen inte var nazister, tjäna regimen? Så en svag fyra i betyg får det faktiskt bli för denna film som vann en Oskar för bästa utlänska film. Tyvärr så verkar också regissören István Szabó vara lite bortglömd trots att hans "Hanussen" också ger intressanta inblicka, t.ex. vad Hitler fick sina poser ifrån.
martineden
2013-03-15
[rek. 4] Fullkomligt lysande!! Brandauer är helt fantastisk här och gör en av de bästa rollerna någonsin!! Allt är verkligen första klass här och den moraliska dualismen och skådespelet som metafor tillför en ytterligare dimension. Mästerverk!!! 5.

2012-10-13
Dramer som dessa ser man alltför sällan. Så sällsynt magnifikt och tätt och obehagligt, med en gigantisk, fenomenal rollprestation av Klaus Maria Brandauer. Den är lite lång, visst är den det, men med sådana här djup gör det ingenting.