3.5

Megalexandros

Vid sekelskiftet 1900 rymmer fången Alexander tillsammans med ett gäng kumpaner från ett fängelse. De tar några engelska diplomater som gisslan och beger sig till Alexanders anarkistiska hemby för att på så sätt tvinga till sig en amnesti för sig själva och byns arbetarkommun.

Originaltitel Megalexandros
Alternativ titel Alexander the Great
Regissör Theo Angelopoulos
Manus Theo Angelopoulos, Petros Markaris
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Omero Antonutti, Eva Kotamanidou, Grigoris Evangelatos, Mihalis Giannatos, Laura de Marchi, Miranda Kounelaki, Toula Stathopoulou, Thanos Grammenos, Elpidoforos Gotsis, Haris Pisimisis

thefox
2012-02-05
Stilistiskt och estetiskt i sann Angelopoulosanda. Blev lite chockad över att det var en så liten kvot med mulet väder i filmen, känns ovanligt i sammanhanget.
Myllo
2012-02-02
En typ av parabel som öppnar för olika intressanta tolkningar. Bl a naturligtvis kring händelser i Greklands historia men även i socialismens historia. Man kan t ex tolka in en uppgörelse med den stalinistiska praktiken och då även räkna in Stalins svek 1945 mot frihetskämpen och folkhjälten Kapetan Aris och alla hans många anhängare. Angånde filmens formmässiga sida håller jag helt och hållet med goeran.
goeran
2012-01-30
Theo Angelopoulos Megalexandros från 1980 är ett riktigt klassiskt ödesdrama filmat i magnifika bergsmiljöer; inspirationen från den klassiska grekiska tragedin känns påtaglig. Och vilka fantastiska bildlösningar! Rent estetiskt är filmen nära nog fulländad!
SalotSar
2007-08-19
Jo fan. Det är ju bizarre story. Verkar underbart!
BrunoGanz
2006-07-12
OMG vad jag vill se den här filmen!!