3.7

Melancholia

Justine och Michael firar sitt bröllop med en överdådig fest hemma hos Justines syster och svåger. Samtidigt är planeten Melancholia på väg mot jorden?

Originaltitel Melancholia
Regissör Lars von Trier
Manus Lars von Trier
Genre Drama, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Alexander Skarsgård, John Hurt, Kiefer Sutherland, Udo Kier, Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Charlotte Rampling, Jesper Christensen, Brady Corbet, Cameron Spurr

Ghostface
2018-11-07
En film som stannar kvar men är det på grund av sin visuella stil eller frågorna om människors psyke filmen ställer?
2017-10-22
RustyFilm
2016-12-10
Mardrömmar i slowmotion. Ett pråligt bröllop där folk gör kollriga saker. Och som final så kommer en knepig planet som gömt sig bakom solen fram. Den dyker upp i horisonten och kraschar vårt sköna jordklot. Allt ihop kontrollerat av en kille som inte kan prata engelska. Spektaklet är utför med ett ointelligent foto men med en del anständiga skådespelarinsatser
AddeColciago
2016-11-21
Andra akten är inte lika stark som första under filmens gång, men med lite perspektiv är det nog ändå den som fastnar. Alltid kul att vara i von Trier-land dock.
Biberkolben
2016-08-25
Svag fyra. En omtumlande dödsångestresa! Andra halvan är dock bättre än första, som är ganska så ojämn. Första halvan kändes som en sämre version av mästerliga 'Festen' och består av lite väl många lösa trådar som aldrig riktigt knyts ihop, men den kanske finns där för att påminna oss om att det bakom vår leende fasad egentligen bara finns tomhet. Livet är alltså ett skämt.
Clark
2016-07-02
Trier lånar mycket rent estetiskt av Antonioni och La Notte, men det är ändå enastående. Mångbottnad film om jordens undergång och dess psykologiska aspekter och påverkan på det mänskliga sinnet.

2016-06-19
Oerhört frustrerande filmupplevelse. Det finns så mycket med filmen som är fantastiskt. Den är snygg, stämningsfull, temat är intressant och har en av de bästa slutscenerna jag har sett. Tyvärr känns manuset fruktansvärt styltigt, dialogerna och karaktärernas beteende känns stundtals krystade och onaturliga. Väldigt svårt att sätta betyg. Borde varit en femma men blir en stark trea fram till omtitt.
Dele
2015-11-21
Von Trier bjuder på ett mäktigt melankolisk verk med hjälp av stilfullt foto och vacker musik. Temat är också ganska intressant, och även om jag tycker att "Melancholia" känns lite tunn i sina trådar så kan jag inte ge mindre än en (svag) fyra i betyg.
2015-10-22
Första akten är helt fantastisk. Jag tycker inte andra akten är alls lika engagerande eller intressant men den berättar likväl någonting starkt och den berättar det väl.
Balthier
2015-09-27
Min tredje femma för Trier. Makalöst stark film. Också det bästa jag sett med Kirsten Dunst.