3.7

Memories of Murder

En ovanligt hänsynslös och metodisk seriemördare förbryllar den koreanska polisen. Tio våldtäkter och mord har ägt rum utan att polisen funnit ett enda spår. I jakten på mördaren sätts en grupp av Seouls bästa poliser samman. Med helt olika arbetsmetoder tar de sig sakta men säkert närmare lösningen.

Originaltitel Salinui chueok
Regissör Bong Joon-ho
Manus Bong Joon-ho, Kim Kwang-rim, Shim Sung-bo
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Song Kang-ho, Kim Sang-kyung, Kim Roe-ha, Song Jae-ho, Byun Hee-bong, Ko Seo-hie, Park No-shik

Skapad 2019-12-21 av niebaotan
År 1986 startar jakten på en av Sydkoreas värsta seriemördare då en rad mord begås, alla offren är kvinnor och mördaren slår enbart till när det regnar. Den lokala polisen kopplas på fallet...   Läs mer »

Skapad 2019-12-20 av michalbackrud
Metodiska sexmord sker på unga flickor på löpande band och polisen kämpar mot klockan under hela filmens gång. Man sitter fastnaglad och vill helst att polisen skall ersättas med kavalleri så m...   Läs mer »

Skapad 2019-12-20 av Sibilisibili
Mellan 1986 och 1991 skakades Sydkorea av brutala våldtäkter/mord av ett tiotal kvinnor. Det var första gången landet drabbades av något sådant, och en fullkomligt överrumplad polisstyrka tving...   Läs mer »

fisk0
2020-02-01
Fantastisk film. Gör tvära svängar mellan mörka nästan socialrealistiska scener, melodramatik och plötslig absurd humor, som trots allt funkar perfekt ihop som helhet. Musiken kunde bli lite för svulstig ibland, men för det mesta var den riktigt bra den också.
karlmats
2019-01-05
Välgjord och snyggt filmad. Jag har tänkt att se den här länge och hade nog orimligt höga förväntningar på den, sånt är alltid farligt och något jag blivit bättre och bättre på att undvika men ibland slår det fel ändå. Sydkoreanerna är bra med sina filmer och poliser och mördare. Här utspelar sig händelserna på 80-talet vilket skapar lite andra förutsättningar när det inte fanns mobiler och internet och det kan jag verkligen uppskatta. De två poliserna som huvudsakligen jagar mördaren kompletterar varandra väldigt bra och har båda sina förtjänster och brister. Det känns som att det är riktiga personer vi ser och det är ju ett tecken på att manuset är välskrivet. Jag visste på förhand inte om att det var baserat på ett verkligt fall men det gjorde det hela mer spännande så här i efterhand. Tempot blandas och det blixtrar ibland och nog verkar man kunna se det som en skildring av landet i fråga under den här tidsperioden. Spännande hela vägen men den suger inte tag i magen så som man hade önskat för att ett högre betyg skulle vara motiverat och jag har sett bättre filmer från regionen. Det kan väl dock säga om 99% av alla filmer så det är ju ingen kritik i sig. Det landar på en ganska stabil 3a till slut, sånt här ser jag gärna mer av.
Makta
2018-05-03
Fint gjord men manus och skådisar är till stundvis så dumt att jag nästan inte såg klar på filmen. Men mot slutat så blir den bättre!
egoman
2016-06-21
Frustrerande film som mest verkar vilja förmedla hur extremt inkompetent den Koreanska polisen är.
Kuslix
2015-10-07
Extremt lortigt om rättvisa och Sydkoreas totalitära historia. Humor som bara ökar den djupa absurditeten. Fantastiskt levande foto. Lite välplacerat melodrama som bara blir en krydda. Sammanfattningsvis 5a vid omtitt.
kervisch
2015-10-04
3 av 5 godkänd
Hypostas
2015-08-30
Såg om den här i går, men det höga betyget (en fyra) kvarstår. Det här är en riktigt, riktigt bra film.
Redfield4ever
2015-08-03
En av filmerna som fick mig att flytta till Sydkorea. Det kan ju bara bli en femma då.
Rickard80
2015-01-29
Tack vare svenska polisfilmer så hatar jag den genren (så trött på den!) men den här filmen var riktigt bra. Karaktärerna känns endimensionella först, men får ett väldigt djupt på sidan av mordhistorien vilket höjer den här filmen något enormt. Också en hel del scener som känns väldigt okonventionella (alltså "fräscha"). Det här kommer från en filmfantast. Koreansk film... ja, du jävlar. Kanske höjer den filmen till en femma efter att jag har sett om den.
2015-01-18
Denna film baseras på en verkliga händelser mellan åren 1986-1991 om Sydkoreas första kända seriemördare(10 brutala mord och våldtäkter). Regissören porträtterar polisens inledande inkompetens med mycket humor vilket jag tycker är effektivt men för mig blev historien aldrig så mörk som den borde blivit. Den visar tecken på att likna Finchers "Zodiac" men det blir för lättsamt allting. Troligtvis har det med kulturella skillnader att göra och att jag ser för lite asiatisk film. 3+