3.1

American Made

Under 1980-talet får piloten Barry Seal jobb hos CIA samtidigt som han smugglar droger i den amerikanska södern.

Originaltitel American Made
Regissör Doug Liman
Manus Gary Spinelli
Genre Action, Drama, Biografi, Komedi, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Tom Cruise, Domhnall Gleeson, Sarah Wright, Jesse Plemons, Caleb Landry Jones, Lola Kirke, Jayma Mays, Alejandro Edda, Benito Martinez, E Roger Mitchell, Jed Rees, Fredy Yate, Mauricio Mejía, Robert Farrior, Morgan Hinkleman, Alberto Ospino

2019-08-11
Ibland blir jag häpen över hur många av dessa sanna historien det finns där ordinarie personer stigit in i den amerikansk historien på helt galna sätt. Tom Cruise är väl den enda riktiga filmstjärnan vi har kvar och här använder han all sin charm och karisma till att vinna över mig igen. Doug Liman gör ett bra jobb i registolen med olika knep för att just, visuellt, ge oss bilden av denna galna men ack så fartfyllda och underhållande resa in i 80-talets amerikansk utrikeshistoria. 3+
mammene
2019-08-10
Här kommer Tom Cruse verkligen till sin rätt, det är fart och fläkt och man dras snart med i historien, om än lite invecklat ibland.
ulpe01
2019-06-25
Hade det inte varit för Cruises karisma hade det här knappast funkat lika bra, men med honom i huvudrollen var det här riktigt underhållande. Filmen känns lika kaotisk som Barry Seals karaktär.
deswhip
2019-04-28
Tom Cruise är som vanligt utmärkt. En fantastisk historia och filmen är mycket underhållande.
Spook
2019-03-25
om ni gillade denna ska ni se serien narcos. de tom. plagierar det narrativa i filmen som i serien...
StureStenhög
2019-03-22
Det här var ju en jävla historia också. De verkar förvisso ha tagit sig ganska stora friheter med den, men det gör mig inte så mycket denna gång, det här är trots allt mer en thriller än en biografifilm. En väldigt underhållande thriller dessutom. Det blir gärna ganska kul med sådana här skrupelfria opportunister, och Cruise passar bra i rollen. Lite internationella politiska intriger på det, och allt presenterat i en snygg förpackning, så nog är det synd att klaga allt
kryttan
2018-11-12
Välfilmat med stabila skådisar. Riktigt bra DTS-X ljudspår!
Christofer
2018-10-25
En helt osannolik historia som jag aldrig hört talas om förut! Oväntat underhållande och med en Cruise i högform. Tänk att denna pärla legat och skvalpat i min lista på Viaplay ett bra tag men jag har aldrig kommit mig för att se den förrän nu.
Djason
2018-10-05
Underhållande film där Tom Cruise i vanlig ordning är bra. Att denna film ska bygga på verkliga händelser verkar ju för bra för att vara sant men hur som helst är detta en riktigt bra film.
Bomkia
2018-09-04
Cruise är riktigt vettig i denna och historien flyter på i väldigt hög takt. Det stora problemet är väl kanske just den höga takten, det blir mest massa montage. 3+