3.4

Menace II Society

När Caine och O-Dog kliver in en koreansk livsmedelsbutik finner ägaren och hans fru deras närvaro obehaglig. Caine och O-Dog märker av ägarnas misstänksamhet och det hela slutar med att O-Dog skjuter dem. På vägen ut tar Caine med sig bandet från övervakningskameran. O-Dog skryter för sina vänner om dådet och visar dem videon. Men det är bara en tidsfråga innan polisen hittar Caine och O-Dog vars fingeravtryck hittats i affären.

Originaltitel Menace II Society
Regissör Albert Hughes, Allen Hughes
Manus Tyger Williams
Genre Drama, Action, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Tyrin Turner, Larenz Tate, Jada Pinkett Smith, MC Eiht, Glenn Plummer, Clifton Powell, Marilyn Coleman, Arnold Johnson, Pooh-Man, Samuel L Jackson, Julian Roy Doster, Too Short, Khandi Alexander, Vonte Sweet, Erin Leshawn Wiley

Starkbröl
2021-06-27
Skildrar våldsspiralerna som kan uppstå. Det stör mig dock lite att det inte finns någon reflektion alls från karaktärerna över vad de själva håller på med. Tycker ändå den känns äkta i mycket och det räcker till en knapp fyra.
Ful_fisk
2017-06-17
Mindre sentimental och råare än Boyz N the Hood, vilket fungerar åt båda hållen. Inte lika moraliserande, men också en något mindre engagerande film. Men helt klart sevärd!
widez
2017-05-19
En av de bästa filmerna inom sin genre.
GreenMamba
2016-08-23
Filmen var bra rakt igenom. Saknade dock det lilla extra för 4:a eller 5:a. Men 3+ är den absolut värd.
CinemaStrange
2015-02-02
Klart jag känner igen MC Eiht, tung skit!
2014-12-24
En realistisk och våldsamt berättad Hood-film som är stark och får mig som tittare att bli engagerad och verkligen känna för personerna i filmen. Bra prestationer rakt igenom av skådespelarna och filmen är riktigt bra i sin genre. 3+
saggesaliv
2014-10-13
(+7/10) Otroligt stark och jävligt bra. Vacker och känslosam. Riktigt bra skådespel rakt igenom filmen. Det tar emot lite att inte ge den en åtta, men den får stanna på en väldigt stark sjua.
ClintanTheKing
2014-01-06
Okej ghettofilm men det finns ett gäng vassare filmer i denna kategorin. Plus för Sam Jacksons lilla medverkan dock.
Johan_G
2012-12-25
Bättre än första, och väcker många frågor om den amerikanska politisken om USA's Ghetto områden, samtidigt som filmen är underhållande, så ger den en bra bild på hur dessa området är ( Antar jag?, det är väl själva iden om filmen?, att vecka upmärksamheten hur dem svarta och vita har det i dessa områden?) En väldigt bra och upplyssande film, som bör ses för den som är intresserad om det Socila uppbygganden i förorterna i USA.
GrandMaster_E
2012-03-26
Starkt och meningslöst våld skildras utan att man direkt fastnar förrän i det alldeles överjävliga och utomordentligt bra slutet där allt knyts ihop.