3.5

Meningen med livet

Monty Python-gänget skildrar livets olika stadier och prövningar med sin speciella humor. De tar upp vitt skilda ämnen såsom födelsen, döden, organdonationer, krig och dåligt bordskick.

Originaltitel Monty Python's The Meaning of Life
Regissör Terry Jones, Terry Gilliam
Manus Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin
Genre Musikal, Komedi, 80-tal
Skådespelare John Cleese, Terry Jones, Eric Idle, Terry Gilliam, Michael Palin, Graham Chapman

Skapad 2019-10-09 av LaszloKovacs
Det här är inte Monty Pythons roligaste film men det är deras brutalaste. Monty Python smeker inte åskådarna medhårs i Meningen med Livet. Det är en episodfilm som kan påminna om deras gamla T...   Läs mer »

Claren
2016-10-04
Tuttar är ju kul.
Fiskjävel
2016-09-26
Enligt mig den bäst Monty Phyton-filmen med klockren komik och träffsäkra satiriska inslag. Restaurang- och trädscenerna fick mig att bryta ihop totalt. 4.
AlbinWesley
2015-07-01
Jag tycker att det börjar ganska fantastiskt, och att potentialen är enorm. Sen återkommer det fantastiska ett antal gånger, men i stort blir det även lite för löjligt lite för ofta, oturligt nog. Men det är nog min Monty Python-favorit av långfilmerna, konceptuellt utmärkt. Stark stark trea!
martineden
2015-06-14
*HÖJER FRÅN 3 TILL 5* I denna film finns inte samma typ av ramberättelse som inramar sketcherna utan här är enheten av mer tematisk karaktär. MEN, jag måste säga att den är mästerlig i sin egen rätt!! Jag fullkomligt älskar musikalnumren, EVERY SPERM IS SACRED och CHRISTMAS IN HEAVEN! Gillar även Gilliams kortfilm CRIMSON INSURANCE. Python-gänget är verkligen på topp och detta är ytterligare ett mästerverk i deras kanon!! 5
Engravadlax
2015-05-11
Restaurangscenen var ju helt hysterisk när man var liten iaf.
Noseman2005
2015-02-20
Splittrad och arg, men kanske är det just det som gör att den funkar. Höjer den till en svag fyra efter kvällens titt. 7/10
Teolinda
2015-02-11
Större budget men det känns som den har tappat lite själ på det... men kul ändå, en del är fantastiskt. En del är seeegt.
2015-01-18
Denna film kommer inte riktigt upp i samma klass som föregångarna ”Holy Grail” och ”Life of Brian”, men det är trots detta en klassiker och med detta vill jag sätta den som Monty Python’s tredje bästa film. Men likt mycket annat av Monty Pythons material är dialogen så pass slagkraftig och underfundig att man lätt lägger dem på minnet. 3+