2.8

Merlin

Drottning Mab skapar en trollkarl vid namn Merlin som ska sprida onska över världen. Men den mäktiga trollkaren svär en ed att bara använda sina krafter mot den onda Mab.

Originaltitel Merlin
Regissör Steve Barron
Manus Edward Khmara, David Stevens, Peter Barnes
Genre Drama, Action, Romantik, Äventyr, Fantasy, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Sam Neill, Helena Bonham Carter, Miranda Richardson, Isabella Rossellini, Martin Short, Rutger Hauer, James Earl Jones (röst), Jason Done, Lena Headey, John Gielgud, Daniel Brocklebank, Sebastian Roché, Roger Ashton-Griffiths, Vernon Dobtcheff

Skapad 2019-12-02 av Rollywood
Sam Neill spelar huvudrollen i den här sagan om trollkarlen Merlin, som har kallats förebilden till Peter Jacksons trilogi Sagan om ringen (2001) och filmerna om Harry Potter. När kristendomen kom...   Läs mer »

dudson
2019-12-22
Varför jag köpte denna vette fan.. Sanslöst segdrageeen... Det som lyfter filmen smått är legenderna. Hauer & Neil. Nåväl snäll 2a.
2017-09-19
En av mina favorit film. Jag ser gärna om den här filmen om och om igen. Specialeffekterna är väl inte de bästa, men jag älskar storyn och skådespelarna.
2016-07-23
Grymt bra, ju!
CinemaStrange
2015-04-27
Rätt underlig om jag minns rätt, men är inget jag kommer se om
RobinsTaste
2015-04-12
Vissa effekter är fenomenalt bra, som när Merlin drar ner månen som ett mynt ur himmeln. Annars är effekterna sådär. Men överlag gillar jag filmen. Känns lite som Dune ibland, med många rollfigurer som samspelar.
2015-01-18
För några år sedan inskaffade jag denna mini-serien i ett slags infall av nostalgi. Jag var nämligen säker på att jag hade sett Merlin som liten. Nu är jag dock mindre övertygad med det är av mindre betydelse då jag nu verkligen gillade vad jag fick här. Alla känner vi väl karaktären Merlin men det som lyfter denna miniserien är mängden sevärda och kompetenta skådespelare. Sam Neill och Helena Bonham Carter är så sevärda. 3+
2013-10-12
Har inte direkt åldrats med stil om man säger så även om den "bara" är 15 år gammal...
Robkiller
2011-12-05
Helt ok fantasy äventyr som dock börjar bli lite till åren. Har väldigt många bra skådespelare, så pass att det nästan blir lite väl överdramatiskt ibland. Handlingen är ok och berättar historien om Merlin... trollkarlen. Visst den är lite lång, men å andra sidan det är sagan om ringen filmerna med, och de håller väl ungefär samma tempo. Effekterna är väl lite sisådär, men med tanke på att den främst var gjord för tv med en väldigt begränsad tidsplan så är de i alla fall lite ursäktade, även om det hade varit kul om de hade varit bättre.Överlag en ok fantasy film som dock aldrig lyckas hetta till, utan blir sådär halvintressant hela vägen.
Solidus
2011-11-07
Det som är tråkigt med filmen är dess höga B-känsla. Nu har ”Merlin” en budget på 300 miljoner, men ändå märker man att filmen är producerad för TV. Dataeffekterna är knappt godkända och rustningar samt vapen ser väldigt plastiga ut. Däremot finns en liten mysfaktor över verket och det är just detta som gör att jag delar ut betyget godkänt till "Merlin".
Grillo
2011-08-27
Väldigt lång, kände att den drog ut på det lite väl mycket här och där. Hade man komprimerat historien hade den säkert blivit bättre, men här stannar den på okej.