3.3

Metalhead

Året är 1970, Black Sabbath har precis spelat in sin första skiva och markerar därmed födelsen av Heavy Metal. Samma år föds Hera Karlsdottir på ladugårdsgolvet till sina föräldrars bondgård, i en by på Islands karga men stillsamma landsbygd. Livet går stilla fram på bondgården, men när Helgas bror plötsligt omkommer i en traktorolycka förändras allt. För att lindra sin sorg, sin längtan och sitt samvete mantlar Helga sin brors roll, bokstavligen. Med den tuffaste skinnjackan och sitt nya stenhårda persona förvandlas hon till den mest hänsynslösa hårdrockare Island skådat, och snart sätter hennes uppror formligen eld på tillvaron!

Originaltitel Málmhaus
Regissör Ragnar Bragason
Manus Ragnar Bragason
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Thora Bjorg Helga, Halldóra Geirharðsdóttir, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Hannes Óli Ágústsson, Thröstur Leó Gunnarsson, Sigrún Edda Björnsdóttir, Magnús Ólafsson, Óskar Logi Ágústsson, Diljá Valsdóttir, Mikael Emil Kaarber, Ingvar Eggert Sigurðsson

Skapad 2019-12-04 av marieherdensjo
Hera är bara ett barn när hon står ute på föräldrarnas åker och ser hennes äldre bror omkomma i en traktorolycka. Som en hantering av sorgen och ilskan av broderns bortgång iklär hon sig i h...   Läs mer »

Ful_fisk
2019-11-28
Fin film som är mycket sorgsen men också hinner väva in en hel del humor i mixen. Kul att se hårdrock skildras med detta allvar, även ifall ett par förenklande klichéer hinner bakas in. Men inte så att det förstör. Bra film!
NekkruEvul
2018-06-02
Kändes först som att det skulle kunna bli en rätt bra film. Därför var det extra tråkigt att den valde att pissa sig själv i ansiktet.
V70
2017-11-07
Bra skådisar, mamman är suverän. Gillar inte metal men filmen var trevlig i sin helhet. Lite oväntat.
advesperascere
2017-06-07
Det är så synd att den inte slutar lite tidigare. Men på det hela taget är den ändå ganska trivsam och fin att titta på. Vissa scener känns otroligt väl avvägda, och det får väga upp det faktum att jag helst hade blivit lämnad med en beskare eftersmak när eftertexterna började rulla.
HerrNenne
2017-05-31
Det finns väldigt mycket som inte är så speciellt här, eller som försöker lite för hårt, eller som andra säger nästan snarare blir karikatyr. Det finns också en hel del fina och starka scener, systern som bränner upp sina kläder står exempelvis ut för mig. Mycket sorg och mörker men även lite hopp. Det lyfter aldrig riktigt men är intressant.
KyLLo
2017-03-22
Jag fick precis vad jag hade förväntat mig utifrån omslag och handling. En medelmåttig film, varken mer eller mindre.
2016-10-18
Väldigt bra skådespelare och mycket bra musik! Filmen är både spännande och gripande.
Engravadlax
2016-05-04
Traktorscenen var bland det mest brutala jag har sett på film. Annars var jag ganska besviken på manus, och nivån på skådespelet är dessvärre bara snäppet bättre än genomsnittsskandinaviskt. Hera är också mer karikatyr än relaterbar, och bortsett från drygheten och den konstlade misantropin--en viktigare aspekt för de mer trendkänsliga i subkulturen--en ganska osannolik karaktär på många sätt; vem fan står och lirar elgitarr över sin döda brorsas grav till exempel? Att helt enkelt bara vara metalhead skulle vara märkvärdigt nog att göra film om känns dessutom väldigt black metal, lol.
lottes
2015-08-15
Råkade se två isländska filmer på tre dagar och denna var den första. Ingen av dem var direkt sentimental. Uppfräschande att få en ny synvinkel på lite av varje.
2015-04-22
Bra stämning full av kärvhet. Välbehandlat om sorg, flykt och destruktivitet. Men också en del ytligt trams. På det hela taget som en arg kombination av Kaurismäki och G som i gemenskap. Helt okej. (8/15)